ABCD 511 – KAAÅS-Trio

Kokonaiskesto: 66:22

17,90 

Tuotetunnus (SKU): ABCD 511 Osastot: , , , ,

Kuvaus

Vuonna 2011 perustettu KAAÅS on kolmen aloitekykyisen muusikon pianotrio. Viulisti Annemarie Åström on perehtynyt pohjoismaiseen viulumusiikkiin, hän toimii aktiivisesti tapahtumien järjestäjänä ja on mm. Wegelius Kamarijouset -orkesterin taiteellinen johtaja. Sellisti Ulla Lampela on Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin jäsen ja on tuottanut sairaalakonsertteja ympäri Helsinkiä, mm. syömishäiriöisille, psykiatri- sille osastoille ja saattohoitokoteihin. Pianisti Tiina Karakorpi on saavut- tanut runsaasti kilpailumenestyksiä ja esiintynyt Euroopan merkittävillä konserttilavoilla. Hän toimii aktiivisesti musiikkielämän tasa-arvon puo- lestapuhujana ja on esittänyt ja levyttänyt pimennossa olleiden naisten säveltämiä teoksia sekä toimittanut niistä nuottimateriaaleja.

KAAÅS-trion toiminta heijastaa jäsentensä kiinnostuksen kohteita ja kolmikko on yhdessä voinut ennakkoluulottomasti suunnitella toimin- taansa. He ovat mm. tehneet Helvi Leiviskän pianotrion ensilevytyksen, tilanneet Matthew Whitallilta pianotrion ja opiskelleet improvisaatiota Matthew Barleyn kanssa. Ajatus Harri Wessmanin pianokamarimusiikin kokonaislevytyksestä on pyörinyt KAAÅS-trion suunnitelmissa yhtyeen perustamisesta lähtien.

Trion nimi on johdettu jäsentensä sukunimistä ja kuvaa heidän elämäntilanteitaan perustamisvuonna. Kaikilla oli pieniä lapsia kotonaan ja triolle oli merkittävää yhdessä musisoiden hahmottaa elämän kaoottisuutta.

Raidat:

  • Wessman, Harri

Piano Quartet
1Appassionato6:13
2Nostalgico5:34
3Rassegnato3:44
4Burlesco4:55
  • Wessman, Harri

Prelude and Sicilienne
5Prelude1:50
6Sicilienne2:59
  • Wessman, Harri

7Trio No. 114:37
  • Wessman, Harri

Trio No. 2
8Exordium1:49
9Narratio cum digressione 4:41
10Propositio0:56
11Argumentatio6:13
12Peroratio2:32
  • Wessman, Harri

13Trio No. 310:11

Arvostelut

Wessmanin naivistiset kamarimusiikkivärit

Vuonna 1949 syntyneen Harri Wessmanin pedagogista musiikkia esitetään paljon, mutta muuten hän on säveltäjänä jäänyt osin ulkopuoliseksi. Syynä voi olla, että jo 70-luvulla Wessman julisti pitävänsä esillä “musiikin tunnepuolta”. KAAÅS-jousitrion uusi levy Wessmanin pianokamarimusiikista kuitenkin paljastaa, että Wessmanin värikäs, “uuspateettinen” sävelkieli on kestänyt hyvin aikaa.

Levyn pianokvartetto ja kolme pianotrioa ulottuvat 80-luvulta vuoteen 2000. Kaikkia leimaa vapaatonaalinen, lievästi jazz-vaikutteisilla sinisoinnuilla höystetty ja luontevasti hahmottuva sävelkieli. Kerrankin musiikki muistuttaa ilahduttavan paljon levyn kansikuvaa, Sinikka Hurskaisen maalausta “Kevättä rinnassa”. Naivistiset, värikkäät lintuhahmot ovat vilpittömästi piirrettyjä ja tavallaan ilmeisiä, mutta naivismissa on aina outo, kantaa ottava ja syvästi tunteva puolensa – kuten Wessmanin musiikissa.

Pianotrio ilmaisumuotona kuulostaa sopivan hyvin Wessmanille. Kun piano paaluttaa sinisävyisiä sointuja ja kaksi ilmaisuvoimaista jousimelodia kietoutuu toisiinsa, kuulija tuntee olevansa hyvissä käsissä. Koleampi, isompi ja paikoin katarttinen pianokvartetto täydentää säveltäjäkuvaa, mutta ei minusta sovi levyn aloituskappaleeksi.

KAAÅS-trio on minun kirjoissani yksi Suomen parhaita kamarimusiikkiyhtyeitä – huolellinen sekä musiikin ymmärtämisessä että soiton yksityiskohdissa. Tälläkin levyllä kirkas ja plastinen soitto tuo musiikin värit hienosti esiin. Silloin harvoin kun Wessman yltyy fortissimoon ja kromaattisuuteen yhtä aikaa, kaipaisin pianisti Tiina Karakorvelta lisää kirkkautta ja ääriviivoja – murretut sävyt eivät Wessmanin palettiin kuulu.

Harri Wessman: Pianokvartetto; Preludi ja Sicilienne; Triot viululle, sellolle ja pianolle nrot 1, 2 ja 3. – KAAÅS-trio sekä Hanna Pakkala, alttoviulu. (Alba, ABCD 511)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 3.3.2022.