ABCD 354 – Bach Eskelinen

Kokonaiskesto: 61:56

17,90 

Tuotetunnus (SKU): ABCD 354 Osastot: , , , ,

Kuvaus

Bach Eskelinen
Ismo Eskelinen kitara

Ismo Eskelisen ainutlaatuisia Bach-tulkintoja

Bach Eskelinen -uutuuslevy sisältää Ismo Eskelisen tulkintoja kitaralle sovittamistaan Johann Sebastian Bachin (1685-1750) teoksista. Levyllä kuullaan luuttuteoksia, joiden alkuperäiset versiot ovat pääasiassa jousisoittimille sävellettyjä tanssisarjoja sekä yksittäinen sarjan osa – joka tosin kestoltaan vastaa pientä sarjaa. Levyllä kuullaan: Sarja E-duuri BWV 1006a, Sarja a-molli (orig. g-molli) BWV 995, Christ lag in Todesbanden (Kristus kuolon kahleissa) BWV 277 sekä Ciaccona (Sooloviulupartitasta BWV 1004).

”Olen usein kuvitellut Bachia antamassa ohjeita musiikkinsa esittäjille nykypäivänä. Mitä hän mahtaisi sanoa? J.M. Gesner kuvaili 1700-luvulla Bachin kapellimestarina ”ilmentäneen rytmiä koko kehollaan”. Klaveeriteostensa otsikossa Bach itse luonnehtii tavoitteiden tärkeysjärjestystä: ”…ennen muuta kuitenkin, miten saavuttaa laulavan soittamisen taito”. Kun lisäksi tiedetään Bachin olleen huikea urkuvirtuoosi ja ilmiömäinen improvisoija, lienee selvää millaisen esimerkin hän meille tarjoaa. Musiikin täytyy olla elävää tässä ja nyt – ikuista nykymusiikkia.

Miksi uusi Bach-levy?
Bachin musiikki on minulle ylivertaisen taidokasta, viisasta, kaunista, väkevää, hellää, monumentaalista, intiimiä. Siinä on svengiä, rytmien monitasoisuutta, säännöllisyyttä ja epäsäännöllisyyttä. Se on iloa, murhetta, ulospäin suuntautuvaa, sisään kääntynyttä, aina keksinnän riemua tulvillaan. Toivon, että tämä levy antaa tulkinnoillaan jotakin uutta niille, joille kappaleet ovat tuttuja kitaralla soitettuna. Yllättäviä kuulokuvia niille, joille levyn teosten viulu- ja selloversiot ovat tuttuja. Uuden, ihmeellisen maailman löytämisen iloa niille, joille teokset eivät ole tuttuja.”
– Ismo Eskelinen

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Klassisen musiikin EMMA-palkinto Alballe

Ismo Eskelinen nappasi Emma-pystin

Perjantai-illan Emma-gaalan avasi kitaristi Ismo Eskelinen soittamalla Isaac
Albénizin teoksen Asturias. Musiikkitoimittaja Ville Komppa jakoi klassisen
palkinnon ja ehdokasesittelyn jälkeen totesi palkinnonsaajan olevankin jo
tuttu Barona-areenan yleisölle: ”Klassinen EMMA menee Ismo Eskeliselle!”

Alba ABCD 354 (1 SACD/CD)
Bach Eskelinen
Ismo Eskelinen, kitara

Sarja E-duuri BWV 1006a

Sarja a-molli (orig. g-molli) BWV 995

Christ lag in Todesbanden BWV 277

Ciaccona (Sooloviulupartitasta BWV 1004)

17-vuotiaana kilpailumenestyksillä alkanut ura on vienyt Ismo Eskelisen
esiintymään mm. Berliinin Filharmoniassa, Amsterdamin Concertgebouwssa,
Lontoon Royal Festival Hallissa ja Brysselin Theatre de la Monnaiessa.
Helsingin uuteen musiikkitaloon hänet kutsuttiin ensimmäisenä
kitarasolistina sekä HKO:n että RSO:n konsertteihin. Vastikään Eskelinen oli
solistina NWD-Filharmonian Saksan kiertueella. Tällä kaudella hän esiintyy
BBC Symphony Orchestran, Radion sinfoniaorkesterin, Tampere Filharmonian,
Lapin kamariorkesterin ja Kymi Sinfoniettan solistina sekä soittaa
resitaaleja ja kamarimusiikkia niin New Yorkissa kuin Dresdenin
musiikkijuhlilla Saksassa. Kamarimuusikkona hän tekee yhteistyötä Pekka
Kuusiston, Jorma Hynnisen, Virpi Räisäsen, Meta4:n, EMO Ensemblen, Virtuosi
di Kuhmon ja Avanti!n kanssa. Eskelinen soittaa musiikkia 1500-luvulta
nykypäivään. Yhteistyö merkittävien nykysäveltäjien kanssa on johtanut
lukuisiin kantaesityksiin ja levytyksiin.

Alban toinenkin EMMA-ehdokas viime vuodelta oli niin ikään kitaralevy, Petri
Kumelan ”In Strange Company” Alba ABCD 366 (1 SACD/CD)

Klassisia EMMA-palkintoja on jaettu nyt kaikkiaan kahdeksan kertaa ja viisi
kertaa palkinto on osunut Alba-levymerkille, huomattava saalis siis. Myös
EMMA-ehdokkuuksia yhtiö on saanut klassisessa sarjassa ylivoimaisesti
eniten.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Kerrankin luontevaa kitara-Bachia

”Johann Sebastian Bachin musiikin soittaminen kitaralla on vaikeaa. […] Eskelinen kuitenkin selvittää soittimelliset haasteet ja tavoittaa pakottomalla soitollaan musiikista sen ytimen, joka ei riipu soittimesta. […] Eskelinen antaa musiikin virrata eikä juutu virran yksittäisiin kuohuihin.

Virran varren kohokohtia ovat E-duuri-sarjan hilpeän rytmikäs Bourrée ja g-molli-sarjan lempeä Courante. Erityisen ansiokkaasti Eskelinen taituroi korukuviot, jotka muilla kitaristeilla tuppaavat pikemminkin katkaisemaan linjan kuin koristamaan sitä. […] Levyn huippukohdaksi muodostuu g-molli-sarja kokonaisuudessaan. Meditatiivinen, lohdullinen ja silti eteenpäin katsova sarja sopii paastonajan ääniraidaksi siinä missä suuret passiotkin, ja jopa tuntuu mittasuhteiltaan inhimillisemmältä.”
Kare Eskola / Yle Uudet levyt

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Eskelinen soittaa Bachia sisäistyneesti

”Eskelisen sovitukset ovat sujuvia, ja hänen soittonsa on ihailtavan selkeää ja sisäistynyttä.
Varsinainen herkku on kuitenkin kokonaisuus, jossa Eskelisen sovitus koraalimelodiasta Christ lag in Todesbanden johtaa saumattomasti d-molli-viulupartitan Ciacconaan. Koraalisovituksessa Eskelinen nivoo taitavasti huiluäänimelodioita alimpien kielien säestykseen, Ciacconassa jännite kantaa alusta loppuun.”
Samuli Tiikkaja / Helsingin Sanomat

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Bach virtaa kuin puro

”Ismo Eskelisellä on luonteva suhde Bachin musiikkiin. […] Hän ei näpertele, vaan luo kokonaisuuksia. Kautta levyn soittoa leimaa selkeys ja kirkkaus. […] Äänitys tuo musiikin miellyttävä lähelle. Kitara ja Bach ovat tässä ja nyt.”
Harri Hautala / Aamulehti

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Ismo Eskelisen kitara laulaa

”Eskelinen on sointivärien taituri. Harvoin kuulee Bachin polyfoniaa näin elävästi ja luontevasti esitettynä.”
Jukka Isopuro / AudioVideo

Lue koko arvio

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Like wine after cheese has cleansed the palate, Finnish guitarist Ismo Eskelinen takes two of Bach’s lute Suites and turns them into miraculous pools of clarity. […] The sound is ravishing, even beyond Alba’s usual audiophile quality.”
Laurence Vittes / Huff Post

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Bach on the modern guitar need no apology, and Eskelinen’s performance is a delight.”
Stewart McCoy / Early Music Review

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Eskelinen’s playing is bold and grand. He has a huge range of sound, both in dynamics and in timbre, though he never overplays. His rhythm is both rock solid and flexible where needed, and his ornamentation both inventive and tasteful. This is one of the finest Bach recitals I’ve heard in a while.”
KEATON /American Record Guide

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ARVOSTELU MUSICWEB INTERNATIONAL SIVULLA 

Raidat:

  • Bach, Johann Sebastian

Sarja E-duuri BWV 1006a
1Prelude4:01
2Loure4:09
3Gavotte en Rondeau3:18
4Menuet I - Menuet II4:17
5Bourrée1:42
6Gigue2:00
Sarja a-molli (orig. g-molli) BWV 995
7Prelude - Très Viste6:00
8Allemande6:12
9Courante2:16
10Sarabande4:04
11Gavotte I - Gavotte II en Rondeau4:20
12Gigue2:18
13Christ lag in Todesbanden (Kristus kuolon kahleissa) BWV 2771:59
14Ciaccona (Sooloviulupartitasta BWV 1004)14:30