ABCD 351 – Aarre Merikanto Sinfonia 2 & Ekho

Kokonaiskesto: 57:06

17,90 

Kuvaus

Aarre Merikanto (1893-1958)
Sinfonia 2 & Ekho

Anu Komsi sopraano
Turun filharmoninen orkesteri

Petri Sakari kapellimestari

Petri Sakarin johtamalla Turun filharmonisen orkesterin ja sopraano Anu Komsin uutuuslevyllä kuullaan yhden Suomen historian merkittävimmän säveltäjän, Aarre Merikannon Sinfonia nro 2 sekä Ekho sopraanolle ja orkesterille.

Sinfonia nro 2 kuullaan nyt maailman ensilevytyksenä.
Merikannon orkestrointi- ja tekstuurinkäsittelytaito ovat nyt varmemmalla pohjalla kuin ensimmäisessä sinfoniassa. Eräät yksittäiset keksinnöt soivat jo persoonallisesti ja viittaavat selvästi eteenpäin 1920-luvulle. Hitaassa osan kolmesti toistuva pasuunaglissandojen värittämä hetki on – paitsi aikanaan jotain ennen kokematonta suomalaisessa musiikissa – todella omaperäinen, sävyltään kaikkea muuta kuin tavanomainen.
(Jouni Kaipainen)

Ekho on sävelletty sopraanolle ja suurelle orkesterille V.A. Koskenniemen runoon. Levyllä teosta tähdittää kansainvälinen koloratuurisopraanotähtemme Anu Komsi. Käytännössä tämäkin teos on ensilevytys ja ensimmäinen CD:llä julkaistava versio. Ekhosta on tosin joskus julkaistu Yleisradiossa 1968 tehty kantanauhaäänite vinyylilevynä, mutta sitä ei ole ollut kymmeniin vuosiin enää saatavissa.
Orkesterin käsittely viettää Ekhossa riemujuhlaa. Se seuraa soolo-osuuden tunnelmanvaihdoksia intensiivisesti ja värittää sekä henkistä että konkreettista maisemaa väsymättömän herkästi. Nyt Merikannolla on orkesteri suvereenisti hallussaan. (Jouni Kaipainen)

Alban edellinen Turun filharmonisen orkesterin Aarre Merikanto -levy (ABCD 336, Sinfoniat 1 ja 3) sai erittäin hyvän kansainvälisen vastaanoton ja kiittävät arvostelut.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Ekho is a beautiful work and one of the most important to come from this composer. It is difficult to sing, but proves no problem for Anu Komsi, whose full voice is powerful and silvery on top and rich on the bottom. Performances and sound are excellent. The notes are very good in dealing with the composer’s life and Ekho, but they apologize too much for and don’t say enough about the Second Symphony, which is a great work that is more interesting than the composer’s First and Third (1953). If you know those two symphonies, be prepared for something different in the Second.”
HECHT / American Record Guide May/June

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Completing their survey of Finnish composer Aarre Merikanto’s (1893-1958) symphonies, Alba now gives us this new hybrid, CD(2)/SACD(2/5.1), release of his second that many may find the most impressive of the three. Coupled with his poem for soprano and large orchestra entitled Ekho, these are the only recordings of either currently available on CD.

As on Alba’s previous release of Merikanto’s other two symphonies Finland’s oldest orchestra, The Turku Philharmonic, under their chief conductor Petri Sakari play this one with great commitment and sensitivity. The same can be said of the poem, which is compellingly delivered by Finnish soprano Anu Komsi.

Made by the identical personnel and at the same location (Turku Concert Hall, Finland) as before, the recordings are again impressive. The instrumental timbre is generally good, but massed upper string passages are more natural sounding on the SACD tracks, as is the case with Ms. Komsi’s commanding voice.

The stereo tracks project an expansive soundstage in a reverberant enveloping venue. Audiophiles liking wetter sonics will find them demonstration quality, but those preferring a more delineated sonics may beg to differ.

The multichannel version assures you a center orchestra seat, and produces the warmest sound of all. Just make sure your subwoofer is activated to get the full effect of those pants-flapping, bass-drum-laced passages in the symphony [T-1, 11:02, 13:21-14:07; T-4, 00:01, 06:12-09:07].”
Bob McQuiston/Classical Lost and Found (CLOFO)

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”The Turku Philharmonic Orchestra under Sakari once again give a full-blooded interpretation, relishing Merikanto’s rich scoring and harmonic language that point towards the adventurous works 1920s. […] Ekho is a very different kind of work, a ravishingly beautiful score, impressionistic and dramatic, passionate and mysterious by turns, wonderfully sung by Anu Komsi. It baffled its first listenerd yet is worth the price of the disc alone.”
Guy Rickards / Gramophone

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Orkesteriloistoa

”Aarre Merikannon Sinfonia nro 2 A-duuri eli ”Sotasinfonia” (1918) on viihdyttävää ja rikassointista myöhäisromanttista musiikkia, jossa säveltäjän tuleva modernismi jo pilkahtelee ajoittain. […] Impressionistinen orkesterilaulu Ekho (1922) lumoaa herkillä orkesteriväreillään ja tiheillä tunnelmillaan. Sopraano Anu Komsin tulkinta on intensiivinen, ja Turun filharmonisen orkesterin soitto koko levyllä on erinomaista.”
Suomen Kuvalehti / Lauri Kilpiö

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Pessimismin aistillista mannaa

”Sisällissodan kokemuksista nimen Sotasinfonia saanut teos alkaa rempseästi kuin musikaali, mutta vakavoituu rehevän menoisuuden silti säilyttäen. Korkeimmalle kohoaa persoonallisesti aiheitaan hautova hidas osa, johon Petri Sakarin johtama Turun filharmoninen orkesteri virittää murheen ja uupumuksen tuntoja.

[..] Kylmät väreet kulkevat selkäpiissä, kun Anu Komsi esittää Ekhoa, joka huhuilee kuvajaiseensa uppoutunutta Narkissosta. Mikä intohimo, mikä tarkkuus, mikä aistillisuus – mikä teos!”
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Sotasinfonia ja Narkissos

Edellisellä levyllä Petri Sakarin johtama Turun filharmoninen orkesteri soitti sinfoniat numero 1 ja 3. Nyt vuorossa on vuonna 1918 syntynyt toinen sinfonia, jonka alaotsikko on Sotasinfonia. […] Petri Sakari ja turkulaiset tarttuvat ennakkoluulottomasti teoksen partituuriin ja heittäytyvät impulssiivisesti sen pyörteisiin.

Samoihin aikoihin Sotasinfonian kanssa syntyi myös levyn toinen teos,Ekho, sopraanolle ja orkesterille V.A. Koskenniemen runoon. […] Teos on kypsyydessään ja soinnillisessa rikkaudessaan todellinen löytö […] Ekhon eroottiselle ja jännitteelliselle tulkinnalle oman värinsä antaa Anu Komsin kimalteleva sopraano. Se rakentaa paikoin hienoja vokaalisia huipennuksia,mutta tarvittaessa Komsin ääni sulautuu hämmästyttävän elimelliseksi osaksi värikylläisiä sävyjä pulppuavaa orkesterikudosta.
Risto Nordell / Yle Uudet levyt

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

See the review / Katso arvio: MusicWeb International

Raidat:

  • Merikanto, Aarre

Sinfonia nro 2 A-duuri op. 19 (1918) "Sotasinfonia"
1I Allegro energico14:15
2II Allegro8:03
3III Largo15:13
4IV Allegro con brio9:18
Ekho (1922)
5sopraanolle ja orkesterille9:50