Kuvaus
Seppo Pohjola (s. 1965)
String Quartets
Jousikvartetot 1-4
Kamus-kvartetti
Terhi Paldanius viulu
Jukka Untamala viulu
Jussi Tuhkanen alttoviulu
Petja Kainulainen sello
Seppo Pohjolan jousikvartetot 1-4 maailman ensilevytyksinä
Seppo Pohjolan sävellyslevyllä kuullaan vuosien 1990-2006 välillä syntyneet jousikvartetot 1-4:
• Pohjola tuli alun perin esiin ankarana modernistina, mistä oiva esimerkki on ensimmäinen jousikvartettovuosilta 1990-1991. Pohjola itse myöhemmin laski tämän todelliseksi debyytikseen säveltäjänä.
• Toiseen jousikvartettoon vuodelta 1995 kuuluu jonkin verran myös toisenlaista, pehmeämpää ainesta, joka ei kuitenkaan saa määräävää asemaa. Säveltäjä kertoo tämän olleen viimeinen teos ennen murrosvaihetta.
• Jousikvartetto nro 3 on vuodelta 2000, ja se on edustava näyte uudesta, vapaammasta tyylillisestä asenteesta.
• Jouni Kaipainen kuvaa neljättä kvartettoa: Dramaturgian vastaansanomattomuus ja erilaisten kudostyyppien sommittelun monipuolisuus nostavat neljännen jousikvarteton yhdeksi tekijänsä pääteoksista ja merkkipaaluksi suomalaisessa kvartettomusiikissa.
Pohjolan teosten loistavana tulkkina kuullaan debyyttilevyllään nuori, menestystä nauttinut Kamus-kvartetti, joka harjoittaa myös mahdollisimman aktiivista ja monipuolista konserttitoimintaa.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Jousikvartettojen valioita
“Seppo Pohjolan kaksi viimeistä jousikvartettoa kuuluvat lajinsa valioihin. […] Kamus-kvartetin soitossa on oikeata keveyttä, reipasta revittelyä ja puikahtelevaa rytmisyyttä.”
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Nuori Kamus-kvartetti loistaa Seppo Pohjolan parissa
“Kamus-kvartetti on levyttänyt hienot tulkinnat Seppo Pohjolan neljästä jousikvartetosta. […] Kamus-kvartetti selviää vaikeasta tekstuurista leikiten. Sen soitto kilpailee maamme parhaiden kvartettien parissa – soinnin samettisen puolen nostan Suomen mestariksi.”
Janne Koskinen / YLE Uudet levyt
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Arvio/Review: MusicWeb International