Kuvaus
Schumann violin sonatas played with period instruments. Anselmo Bellosio violin, ca 1770 with Gut strings and piano érard, serial number 32602, built in 1862. Maalismaa and Holmström have worked as a duo since 2011. They are co-directors of both the Ristiveto Festival, which specializes in performing late 19th-century music on period instruments, and the Classical Hietsu concert series in Helsinki. Their piano trio Tristero focuses on contemporary music.
Viulisti Eriikka Maalismaa sekä pianisti Emil Holmström herättävät periodisoittimilla henkiin Robert Schumannin kolme viulusonaattia. Viulun päällystämättömät suolikielet luovat lämmintä vivahteikkuutta ja yhdessä vuoden 1862 Erard-flyygelin kanssa ne muodostavat aikakautensa pehmeän äänimaiseman.
Robert Schumann sävelsi kolme sonaattiaan viululle ja pianolle vuosina 1851 – 1853. Ensimmäiset kaksi syntyivät lähes peräjälkeen, mutta kolmannen luomistyö ja eloonjäämiskamppailu oli kimurantimpi. Kolmannesta sonaatista on säilynyt vain osa puhtaaksikirjoitettuna luonnosmaisten käsikirjoitusten lisäksi. Maalismaa ja Holmström ovat tehneet harkittuja ratkaisuja osittain tulkinnanvaraisen ja vajavaisen materiaalin suhteen.
Eriikka Maalismaa on viulisti, joka jakaa aikansa lukuisten kamarimusiikillisten projektien ja konserttien järjestämisen välillä. Maalismaa on kysytty vieras festivaaleilla ja konserttisarjoissa, ja häntä työllistävät mm. Avanti! Kamariorkesteri, Jousia Ensemble, Avanti-kvartetti, Euroopan kamariorkesteri ja Tapiola Sinfonietta. Maalismaa on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja Edsbergin kamarimusiikki-instituutissa, sekä työskennellyt Helsingin kaupunginorkesterin II konserttimestarina.
Emil Holmström esiintyy solistina ja kamarimuusikkona ympäri maailmaa. Häntä voi kuulla säännöllisesti suomalaisilla festivaaleilla ja konserttisarjoissa, ja hän on esiintynyt mm. Radion sinfoniaorkesterin, Lapin kamariorkesterin ja Tapiola Sinfoniettan solistina. Uutta musiikkia hän esittää yhtyeissään Uusinta Ensemble ja defunensemble, sekä vieraillessaan Avanti!:issa. Opintonsa hän suoritti Sibelius-Akatemiassa Erik T. Tawaststjernan johdolla täydentäen niitä Pariisissa Marie-Françoise Bucquet`n oppilaana.
Arviot
Maalismaan ja Holmströmin tymäkkää Schumannia
“Viulisti Eriikka Maalismaa ja pianisti Emil Holmström ovat erinomaisia esimerkkejä aktiivisesti toimivista freelancer-muusikoista, jotka osallistuvat ja vaikuttavat. Oman muusikkouden lisäksi kaksikko muun muassa soittaa erilaisissa yhtyeissä sekä suunnittelee musiikkitapahtumia. Silloin kun soitetaan klasaria, tehdään se rennolla otteella, ilman turhaa pönötystä. Tuore julkaisu uumoilee romantiikan ihanuuksia, kun duo kuulostelee Robert Schumannin sävelistöä periodisoittimin väritettynä.”
Aki Yli-Salomäki, YLE Uudet levyt, 5.3.2019
Voit lukea koko arvostelun täältä.
KESKISUOMALAINEN
Levyt
Isoja tunteita ja leikkiä
ROBERT SCHUMANN
The violin sonatas on period instruments
Alba
Tämä levy on jatkumoa Alban tuottamille äänitteille periodisoittimilla esitettynä. Eriikka Maalismaa (viulu) ja Emil Holmström (piano) ovat tehneet mittavan työn jo siinä, että Schumannin kolmesta sonaatista on säilynyt vain osa puhtaaksi kirjoitettuna luonnosmaisten käsikirjoitusten lisäksi. Solistit ovat tehneet harkittuja ratkaisuja osittain tulkinnanvaraisen ja vajavaisen materiaalin suhteen.
“Tuloksena ensiluokkainen levytys
Voimakkaat tunteet on ilmaisu, mitä heidän tulkinnastaan voi sanoa. Duo säilyttää intensiivisyyden ja syvyyden kautta koko levyn. Siinä on myös leikkiä, jota vain kaksi taitavaa muusikkoa voi harrastaa.
Erityisesti pidin suuren kolmannen sonaatin a-molli -tulkinnasta. Siinä oli aitoa romantiikkaa, joka ei koskaan muuttunut liian reheväksi tai sentimentaaliseksi. Sointi on kauttaaltaan pehmeää, mutta yllättävän kirkasta huomioiden periodisoittimet. Heidän fantastinen kykynsä ilmentää kamarimusiikkia liittyy kaiken kaikkiaan ihastuttavaan humaanisuuteen. Tuloksena ensiluokkainen levytys.
Jari Pitkänen, Keskisuomalainen 7.3.2019
TURUN SANOMAT
Levyarvio
Robert Schumann: The Violin Sonatas
Eriikka Maalismaa ja
Emil Holmström.
Alba.
Aina 1800-luvun lopulta saakka meitä on totuteltu klassisten instrumenttien “turbosoundiin”: modernit viulut kilpailevat Steinway-flyygelien kanssa siitä, kuka saa äänensä kuuluville. Siksi onkin virkistävää kuulla romantiikan ajan ohjelmistoa siten kuin se säveltäjän eläessä suunnilleen on soinut.
Eriikka Maalismaa ja Emil Holmström ovat tehneet aimo työn hioessaan Robert Schumannin kolmen viulusonaatin esitykset suolikielisen viulun ja 1860-luvun Erard-flyygelin kanssa huippuunsa.
Ote on hellä, tunnusteleva ja kuunteleva. Kamarikonserttien vakio-ohjelmistoon kuuluva sonaatti nro 2 d-molli on mukava kuulla ilman “grandiöösiä” paahtamista, hitaan osan alku pakahduttavan intiimisti tulkittuna.
Sonaatti nro 3 a-molli jäi viimeistelyvaiheeseen Schumannin mielisairauden iskiessä 1853 ja kantaesitettiin täydennettynä vasta vuosisataa myöhemmin. Nyt se tekee unohtumattoman vaikutuksen säveltäjän kypsänä jäähyväisteoksena.
Lauri Mäntysaari Turun Sanomat 1.6.2019