Kuvaus
De Angelis
Anneliina Koskinen sopraano & diatoninen C-huilu, ruokohuilu, kellot, Loriman-huilu, tenorirebec, sinfonia, kelttiharppu, 5-kielinen kantele
Lauluja 2000 vuoden ajalta
Sopraano Anneliina Koskisen uutuuslevyllä De Angelis kuullaan paitsi keskiaikaisia lauluja myös todella ikivanhoja sävelmiä, joiden rinnalla levyn vanhat suomalaiset ja inkeriläiset kansanlaulut ja itkuvirret ovat melkein kuin eilen tehtyjä. Vanhin levyn teoksista on tiettävästi vuodelta 130, siis melkoinen kestohitti, sietää jopa Mozartinkin ihmetellä. Huikaisevan kaunisääninen sopraano Anneliina Koskinen myös soittaa tyylinmukaisia eksoottisia soittimia itseään säestäen, vetäiseepä muutaman instrumentaalisoolonkin.
300-luvun hymniteksti Syyriasta, joka alun perin kuuluu Yawnu Tlitu-melodiaan, kokoaa monella tavalla De Angelis – äänitteen idean: näennäisesti pieni voi pitää sisällään jotakin suurta. Hauras voi välittää vahvaa, tuntematon kaikkien tuntemaa.
Nuori kyyhky kantaa ikivanhaa kotkaa,
laulaen ylistystä hänelle:
“Oi Loistavan Poika,
vaatimattomasti olet tahtonut varttua!
Sinä äänten ihana instrumentti,
hiljaisena kuin lapsi,
salli minun kunnioittaa Sinua
niin kuin kerubit
ja julistaa sanomaasi ikuisuuteen asti.”
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“…soololevynsä sisältää musiikkia antiikin hymneistä syyrialaisten ja sefardijuutalaisten laulujen kautta Hildegard Bingeniläiseen, Piae Cantionesin ja ruotsin vanhan virsikirjan kautta suomalaiseen, inkeriläiseen ja karjalaiseen kansanlauluun. Päälle päätteeksi Koskinen soittaa melkoista määrää soittimia: ruokohuilua, Loriman-huilua, rebeciä, sinfoniaa, kelttiharppua ja kanteletta … Koskisen projekti on lähes yhtä ansiokas kuin uskaliaskin. On aivan perusteltua katsoa lukuisiin eri perinteisiin yhden laulajan, yhden näkemyksen, yhden osaamisen kautta, kunhan siitä syntyy omaleimainen, yhtenäinen ja taiteellisesti perusteltu kokonaisuus. Levyn tärkein elementti eli lauluääni on Koskisella mitä ilmeisimmin kunnossa – kirkas, ketterä ja laaja-alainen. Ääni ja laulutyyli pysyvät ehkä yhtenäisempinä kuin ohjelmisto edellyttäisi, mutta vaihtelua syntyy hyvällä maulla käytetyistä soittimista. Kaikkiaan kyseessä on vahva sooloprojekti, joka varmasti toimii myös konsertissa, sopivan tunnelmallisessa tilassa.”
Kare Eskola/YLE Uudet levyt
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“Yksi sopraano, yksi ääni yksi levy – ja niillä eväillä pitäisi tehdä musiikillinen matka antiikin hymneistä sefardijuutalaisten laulujen kautta Hildegard Bingeniläiseen, truveerilauluihin, edelleen Piae Cantionesiin, vanhoihin virsiin ja lopuksi ugrilaiseen kansanlauluun. Anneliina Koskiselta tämä kunnianhimoinen projekti luonnistuu loistavasti…Kun rohkeus yhdistyy tyylitajuun, tulosta kelpaa kuunnella.”
Kare Eskola / Rondo
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Äglasång och gråtkväde
“Temat för skivan är fåglar och änglar…Hildegard von Bingen…gamla finska ballader och en ingermanländsk sång…repertoar från Kreta, Syrien, Italien, Ambrosien, . Hon sjunger en sefardisk judisk sång från Spanien, Unter den Linden av Walther von der Vogelweide, till och med den svenska koralen Den signade dag ryms med…Anneliina Koskinens uttrycksskala är vid, hennes röst – och temperanment – är lika säkrä i miniatyrkonstens figurer som i ett mer dramatiskt berättande…De Angelis är en både originell och stimulerande skiva.”
Lena von Bonsdorff / HBL
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––