Kuvaus
Britten – Henze – Schönberg – Castiglioni – Szymanowski
Being Beauteous
Anu Komsi sopraano
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
Juha Kangas kapellimestari
Uusinta-kamariyhtye
Sakari Oramo kapellimestari
Taiturisopraanon värikylläistä äänitaidetta lavealla asteikolla
Being Beauteous on kansainvälisen koloratuurisopraanotähtemme Anu Komsin huikaiseva uutuuslevy. Levyn punaisena lankana on runoilija Arthur Rimbaud, jonka teksteihin sekä Benjamin Brittenin Les Illuminations että Hans Werner Henzen Being Beauteous -teokset pohjautuvat.
Brittenin teoksessa soittaa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri Juha Kankaan johdolla, muissa teoksissa Anu Komsin rinnalla on Uusinta-kamariyhtye vaihtelevin kokoonpanoin Sakari Oramon luotsaamana.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Anu Komsi levytti hienon teoskokoelman
“Komsin levyn ohjelmisto on kunnianhimoinen ja saa minulta kehut jo pelkän valikoimansa perusteella. Hurja taidonnäyte on Arnold Schönbergin “Herzgewächse” op. 20: siinä Komsin on laulettava kolmiviivainen f pianissimossa, vokaalilla y!
[…]
Henzen teoksessa Radion sinfoniaorkesterin muusikot ja sellisti Ulla Lampela näyttävät kyntensä kamariorkesteri Uusinnan nimen alla. Kapellimestarina on Sakari Oramo. Brittenin energiatasot nostaa Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri Juha Kankaan johdolla.
[…]
Niccolo Castiglionin sävellyksessä “Terzina” voi ihailla Anu Komsin taitavaa tekstin muotoilua: Ärrän hän tremuloi pehmeästi hammasvallin takana, n-kirjaimen kohdalla viivyttelee kiusoittelevasti ja konsonantteihin luo ihanaa hankausta. Aikamoinen laulaja.”
Janne Koskinen / YLE Uudet levyt
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hekumallista koloratuurilaulua
“[…] Brittenin laulusarja Les Illuminations ja Henzen Being Beauteous Rimbaudin runoihin hekumoivat aistinautinnolla. […] Schönbergin Herzgewächse yhdistää lähes kolmen oktaavin hiuksianostattavat hypyt varjoisasti hamuilevaan säestykseen. Castiglionin Terzina ja Szymanowskin laulusarja Slopiewnie(Kirsikankukkia) ihmettelevät maailmaa lapsenmielisesti.
Anu Komsi on tunnettu korkeista pianissimoista ja osumatarkkuudesta. […] Juha Kankaan johtama Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri lyö Brittenissä laudalta monet muut levytykset.
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“I don’t know if the planning was deliberate, but the effect of coming past the familiar string-orchestral sounds of Britten’s Les Illuminations (where Anu Komsi is accompanied by the Ostrobothnian Chamber Orchestra) to the remaining four pieces (whose delicate traceries are outlined by the Uusinta Chamber Ensemble) is rather like coming through a waterfall into a secret cave, with Komsi acting as a guide to the mysteries within. Her liquid tone weaves its way through the shimmering colours, gliding over the instrumental lines or darting in among them.
Henze’s Being Beauteous, setting a Rimbaud text already in the Britten, sets the verbal tone: all of this music is beauteous, the sensuality reaching an exquisite peak in Szymanowski’s Slopiewnie (Cherry Trees), which ought to send a shiver of delight down your spine.
And clarity is the hallmark of the performances and recording alike.”
Martin Anderson / FMQ
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“[…] Verk av Schönberg, Castiglioni och Szymanowski tillsammans med Uusinta ensembles skickliga musiker inte bara kompletterar skivan utan bildar en spännande och i internationella mått mätt mycket ambitiös helhet som Komsi med sin enastående röst binder samman. Anu Komsi musicerar friktionsfritt med virtuos teknik: bland annat höga pianissimon med en intonation av guds nåde visar varför hon idag är en internationellt efterfrågad sångerska.”
Kaj Ahlsved / Österbottens Tidning
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
***** (viisi tähteä)
“In peak form, the Finnish soprano has a bell-like top and unerring pitch accuracy. Both are of demonstration standard in this eclectic trawl of 20th century works by Britten (Les Illuminations – the best I’ve heard), Schoenberg, Castiglioni, Szymanowski and Henze, whose 1963 Being Beauteous gives the album its title. The conductors in these live performances are Sakari Oramo – Anu’s husband – and Juha Kangas, but the voice is central here – and often sensational. I’m falling in love with the Henze.”
Norman Lebrecht
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“Juuri tällaista soololevyä olen Anu Komsilta odottanut ja kaivannut! Ohjelmisto koostuu 1900-luvun haastavimmista lauluteoksista, jotka yhdistää kokonaisuudeksi jännittynyt ja herkkä sostenuto-tunnelma. […] Levyn orkesterit sopivat Komsin kunnianhimoiseen, tarkkaan tyyliin.”
Kare Eskola / Rondo
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Komsi sings the 20th century with help from husband Oramo
“[…] Described as having a ‘dynamic coloratura voice’, Komsi is no ordinary, girl-next-door soprano. Her singing comes on a generous scale, with a wide range and bags of personality – easily enough to encompass every aspect of this multifaceted 20th-century programme. […] It is hard to imagine a programme that is more imaginative or singing more compelling.”
Richard Fairman / Gramophone
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“Anu Komsi has an extraordinarily beautiful and interesting voice: small yet headily vibrant, with a timbral similarity at times to Janet Baker; she can also drain the voice of vibrato and sound very close to a boy soprano. […] And what a performance they give here! Rhythmically alert, even pointed at times, the music dances as if on the head of a pin, and Komsi injects a musical and textual interpretation that makes one’s head spin. It’s so hard to describe, but the best way I can put it is that she uses her voice as an instrument, articulating many of the notes the way she might have done on the flute or violin. You simply have to hear her to believe it. […] This disc shoots straight to the top of avant-garde vocal CDs so far this year (2012). Being Beauteous may best be described as “getting down and Zen with atonality.” Brava, Anu!”
Lynn René Bayley / Fanfare
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
MusicWeb International [http://www.musicweb-international.com/classrev/2012/Apr12/Beauteous_Alba331.htm]