Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin. Tällä kertaa vuorossa on muun muassa kapellimestarina, muusikkona ja säveltäjänä toimineen Armas Järnefeltin pianotuotanto.
Armas Järnefelt oli Sibeliuksen aikalainen, joka yhtenä monista säveltäjistä jäi väistämättä kuuluisaa ystäväänsä vähäisemmälle huomiolle. Tuore julkaisu koostaa yhteen Järnefeltin pianotuotannon. Alkuperäisten pianolle kirjoitettujen kappaleiden lisäksi kuullaan Oksasen tulkitsemana Järnefeltin sovituksia muiden säveltäjien kappaleista, sekä muun muassa Selim Palmgrenin ja Erkki Melartinin sovituksia Järnefeltin musiikista. Julkaisun arvoa nostavat myös lukuisat ensitaltioinnit, joita reilusta kahdestakymmenestä raidasta on yli puolet.
Vaikka Järnefeltin tekemä sovitus Porilaisten marssista tai varhaista tuotantoa edustavat D-duuri- ja g-molli-fuugat eivät välttämättä ainutkertaisuudellaan kuulijaansa haasta, on mukana kuitenkin kiinnostavia kappaleita, joiden myötä kuva Järnefeltistä pianosäveltäjänä täydentyy. Mukava tuttavuus on esimerkiksi nelikätisesti esitetty, sujuvasti laadittu kokonaisuus Lapsuudenajoilta, jonka Oksanen tulkitsee yhdessä entisen opettajansa Risto-Matti Marinin kanssa. Kokonaisuutta täydentää myös Armas Järnefeltin tyttären Eva Järnefeltin kolme aiemmin taltioimatonta pianokappaletta.
Erityistä huomiota ansaitsevat etenkin Palmgrenin sovitukset Järnefeltin liedeistä Titania ja Solsken. Ne muistuttavat leikkisyydessään, soittimellisuudessaan ja virtuoosisessa otteessaan Palmgrenin omasta tuotannosta. Uusista aiempaa koristeellisemmista hahmoistaan huolimatta molemmat kappaleet ovat kuitenkin säilyttäneet olennaisen alkuperäismuodostaan. Palmgren-sovitusten myötä Oksaselle tarjoutuu mahdollisuus väläytellä myös pehmeäkätisen virtuoosin puoliaan.
Kuula- ja Järnefelt-julkaisujen jälkeen onkin kiinnostavaa nähdä, jatkaako Oksanen edelleen kotimaisen kansallisromantiikan parissa, vai kääntyykö katse seuraavaksi muuhun suuntaan.
Kuuntele Uudet levyt 18.11.2021,
toimittajana Aki Yli-Salomäki.
Kulttuuritoimitus
Armas Järnefelt kokonaisuudessaan
Kulttuuritekojen sarjaan kuuluu myös pianisti Janne Oksasen (s. 1994) levytys Armas Järnefeltin pianotuotannosta. Oksanen on kunnostautunut suomalaisen pianomusiikin parissa aiemminkin: Alban julkaisemalla debyyttialbumillaan hän esitti Toivo Kuulan koko pianotuotannon.
Armas Järnefelt – Complete Piano Works -levyllä (Alba, 2021) kuullaan sekä Järnefeltin pianosävellysten lisäksi hänen pianosovituksiaan omista ja muiden säveltäjien teoksista että muiden säveltäjien sovituksia Järnefeltin teoksista. Levyllä kuullaan myös kolme Armas Järnefeltin tyttären Eva Järnefeltin (1901–1995) pianokappaletta.
Oksasen tulkinnat ovat kautta linjan tutkittuja ja punnittuja, mikä ei estä riehakkuutta ja yltiöpäisyyttä nousemasta esille silloin tällöin. Esimerkiksi levyn avaava Etydi saa taiturillisen ja hurjapäisen tulkinnan.
Alun perin orkesterille sävelletty Preludi kuuluu Järnefeltin tunnetuimpiin kappaleisiin. Pianolle sen on sovittanut Otto Taubman. Orkestraalisuus ja orkesterin sävyt toistuvat myös Oksasen värikkäässä ja ryhdikkäässä tulkinnassa. Astetta muhkeampana Preludi soi Oksasen ja hänen opettajansa Risto-Matti Marinin nelikätisenä versiona. Toinen Järnefelt-suosikki, alun perin viululle ja orkesterille sävelletty Berceuse, kuullaan säveltäjän omana pianosovituksena. Melodia soi kauniisti ja vasemman käden säestysosuus on irtonainen. Soinnit ovat pehmeitä, mutta tunnelma jännitteinen.
Järnefeltin sovitus Eduard Hermesin kuorolaulusta Armaasta erotessa rakentuu Oksasen käsissä kauniisti ja Wilhelm Lagercranzin Tonerna-laulun melodisuus toistuu hartaan laulullisesti. Levyn antoisinta pianistisuutta tarjoavat kuitenkin Selim Palmgrenin säkenöivät sovitukset Titania– ja Solsken-liedeistä. Ne saavat Oksaselta ansaitsemansa loistokkaan taiturilliset esitykset.
Pianistina ja pianonsoitonopettajana toimineen Eva Järnefeltin säveltämät luontevan pianistiset miniatyyrit täydentävät levykokonaisuutta suloisesti.
Kikka Holmberg
Keskisuomalainen
Kansallis- romantikko yksissä kansissa
ARMAS JÄRNEFELT COMPLETE PIANO WORKS Janne Oksanen
Alba
Armas Järnefeltin, Sibeliuksen aikalaisen ja lanko- miehen, koko pianotuotanto mahtuu todellakin yhdelle levylle, jonka kokonaiskesto on vain reilu tunti. Joukkoon mahtuu myös Järnefeltin sovituksia, kollegoiden sovituksia tämän musiikista ja pienoisnäytteet tyttären, Eva Järnefeltin, tuotannosta.
Suurimmaksi osaksi kappaleet ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, poikkeuksena pisin, valoa etsivä Teema ja Variaatiot yhdeksän minuutin kestollaan. Levyn paristakymmenestä raidasta peräti viisitoista on ensilevytyksiä. Toimeen on tarttunut Toivo Kuulan pianotuotannon kokonaislevytyksellään mainetta niittänyt Janne Oksanen, jonka Steinway tavoittaa Järnefeltin niin herkimmät aavistukset kuin jylhät taonnatkin otteessaan pitäen.
Tutut Berceuse ja (myös nelikätisesti Risto-Matti Marinin kanssa soitettu) Praeludium puhuttelevat, vaan erityisen onnistunut on Elitzebas klagan arvoituksellisessa katkonaisuudessaan. Armaasta erotessa koskettaa Oksasen herkin ottein, kun taas Titania ja Solsken, alun perin liedejä, jalostuvat Selim Palmgrenin sovituksina pulppuaviksi romanttisen pianismin riemuhetkiksi.
Jari Hoffrén 22.1.2022 Keskisuomalainen