Kuvaus
Impressionistinen taide ja musiikki on aina kiehtonut minua. Sen hienostunut väripaletti ja loputtomat harmoniset mahdollisuudet ovat aina vetäneet minua puoleensa.
Muistan edelleen, kun kuulin lapsena Debussyn Faunin iltapäivän ensimmäistä kertaa. Se oli maaginen hetki, en ollut koskaan kuullut mitään vastaavaa. Vaikka en ymmärtänyt paljoa kuulemastani, olin täysin lumoutunut. Se oli sellainen kokonaisvaltainen aistillinen kokemus, jota taide parhaimmillaan tarjoaa.
Kesti pitkään ennen kuin uskalsin laulaa Debussyn musiikkia, sillä en halunnut pilata taianomaista hetkeä jonka olin lapsena kokenut.
Olemme valinneet Juhon kanssa tälle albumille ohjelmistoa pohjoismaisilta säveltäjiltä, jotka ovat saaneet vaikutteita ranskalaisesta impressionismista ja erityisesti Debussyn musiikista.
Suomalaisista säveltäjistä sekä Toivo Kuula että Leevi Madetoja ovat tunnettuja impressionistisista vaikutteistaan. Vietettyäni lukuisia tunteja Norjan kansalliskirjastossa tutkien eri säveltäjien laulurepertuaaria päädyin valitsemaan mukaan myös Alf Hurumin ja Pauline Hallin lauluja. Erityisesti Hallin laulujen nuottimateriaalin löytäminen oli haasteellista, sillä vain osa hänen lauluistaan on julkaistu. Olen erityisesi iloinen siitä, että levymme sisältää musiikkia naissäveltäjältä joka vaikutti vahvasti aikanaan norjalaisen nykymusiikin kehittymiseen. Minulle on myös tärkeää tuoda esille vähän tunnettua laulurepertuaaria – on olemassa paljon tuntemattomia sävellyksiä –, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi.
Juho toi projektiin mukaan Gösta Nystromin Sånger vid havet- laulusarjan, joka on alun perin kirjoitettu sopraano Aulikki Rautavaaralle.
Yhteistyömme Juho Alakärpän kanssa alkoi, kun valmistuimme Sibelius-Akatemiasta 2010.
Päädymme usein kiihkeisiin keskusteluihin musiikin, laulujen sekä sanoitusten lähestymisestä ja tulkinnasta. Musiikillinen lopputulos on yleensä erilainen kuin mitä me molemmat olimme aiemmin kuvitelleet, mikä kuvastaa musiikin tekemisen kauneutta!