Kuvaus
Magic Fire and other Wagner transcriptions
Wagner-transkriptioita
Risto-Matti Marin piano
Risto-Matti Marinin hieno uutuuslevy Magic Fire and other Wagner transcriptions(Taikatuli ja muita Wagner-transkriptioita) sisältää pianotranskriptioita Wagnerin teoksista kuudelta eri säveltäjältä Wagner-juhlavuoden kunniaksi. Marin kirjoittaa Wagner-transkriptioiden perinteestä:
Richard Wagnerin (1813-1883) musiikkia sovitettiin 1800-luvun aikana monille eri kokoonpanoille ja soittimille aina pianokvintetistä urkuharmoniin. […] Ominaisuuksiensa puolesta piano sopii poikkeuksellisen hyvin Wagnerin oopperamusiikin sointivärien ja sisällöllisen suuruuden välittäjäksi. Pianolle laaditut konserttitranskriptiot Wagnerin musiikista ovatkin säilyneet ohjelmistossa nykypäivään saakka. Ne eivät pelkästään heijastele alkuperäisteoksia, vaan ovat myös tekijöidensä pianistisia omakuvia. Niistä voi aistia kuinka Wagnerin musiikin eri puolet kiinnostivat kutakin sovittajaa. Wagner-sovituksilla on ollut vankka traditio jo Wagnerin ajoista lähtien. Tämän ystävä ja tukija Franz Liszt (1811-1886) oli sovittajista tärkein, mutta monet muutkin ovat onnistuneet herättämään Wagnerin maailman henkiin pianolla.
Risto-Matti Marin on syvällisesti perehtynyt transkriptioiden traditioon. Levy on hänen kolmantensa Alballe tuon lajin pianismia ja kaikkiaan jo viides. Marin saa maaliskuussa myös kansainvälistä julkisuutta: Hänen laaja artikkelinsa Wagnerin oopperoiden pianosovituksista julkaistaan englanniksi laajalti arvostetussa pianojulkaisussa International Piano.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Wagner siivittää Risto-Matti Marinin transkriptioprojektia
“Lukuisista Wagnerin oopperoiden transkriptioista ja parafraaseista Marin on tohtoritason asiantuntemuksella valinnut edustavan ja dramaattisesti toimivan kattauksen. […] Marinin jyhkeälle mutta riittävän erottelukykyiselle pianismille Wagner-sovitukset ovat paras mahdollinen temmellyskenttä.[…] Levyn vaikuttavimpia hetkiä ovat varmaotteiset siirtymät massiivisesta äänivallista lempeään pianissimoon. […] Teosten ja etenkin soiton paras ansio on silti se, ettei kuulija jää kaipaamaan orkesteria. Tämä ei ole orkesterimusiikkia, jota yritetään matkia pianolla, vaan pianomusiikkia, jossa säihkyvät orkestraaliset värit. Äänityskin antaa tilaa pianon mylvinnälle, eikä tässä musiikissa haittaa, että pedaalia poljetaan välillä vähän reippaammin.”
Kare Eskola / Yle Uudet levyt
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
***** (Five stars)
“On this new CD, the Finnish pianist proves to be a true master of the opera transcriptions. The Ride of the Valkyries in the fiendishly difficult Tausig arrangement will leave you wondering whether Marin has a couple of extra fingers. The Schelling Tristan Prelude moves beyond dreams, while the Busoni Funeral March is earth-shattering. This is undoubtedly the best proof that a piano can be an equal to a full opera house.”
Pianist Aug-Sep 2013
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
**** (Four stars)
“Excellent in either the stereo or multichannel SACD options.”
Lee Passarella / Audiophile Audition
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
See the review / Katso arvio: MusicWeb International