Kuvaus
**** Four star review in Pizzicato website
Courage to Experiment
Antonio Vivaldi: The Folk Seasons; Barocco Boreale; 1 SACD, Alba, ABCD 402, recording 06/2016, release 10/2017 879’31) – review by Guy Engels, translation by Pia Brückner
’The Four Seasons’ by Antonio Vivaldi is one of the most frequently recorded pieces of classical music. Above, the four concertos have been transcribed several times, with mostly highly original and often not very tasteful results. Original may also be the right term for the album delivered by ’Barocco Boreale’. The Finnish ensemble approaches Vivaldi’s work from a Nordic perspective by specifically including folkloric instruments, which add a touch of freshness to the overall sound.
And the experiment works indeed: ’Barocco Boreale’ refrain from any commercial crossover. As it were, ’The Four Seasons’ undergo a rejuvenation; the music sounds thrilling, extremely vivid and expressive throughout, whereby the lovely birdsong in “Spring” rather serves as a nice add-on. Particularly the ensemble’s relaxed buoyant playing and their effective presentation of the sheet music bestow upon the listener a rediscovery of this repertory classic.
Barocco Boreale revisites Le Quattro Stagioni from a Nordic perspective. And it works! With the ensemble’s fine playing, the rejuvenation process is absolutely delightful.
https://www.pizzicato.lu/mut-zum-experiment/_
——————————————————————————–
KREETA-MARIA Kentalan kaustislaista kansanmusiikkia ja Bachia yhdistelevä sooloviululevy saa luontevaksi jatkokseen Antonio Vivaldin Vuodenajat. Neljää konserttoa on uskallettu tulkita vuosikymmenien mittaan aina vain lennokkaammin, mutta pohjalaismuusikoiden Barocco Boreale lyö kekseliäisyydessään ja kansanomaisessa riemussaan aikaisemmat levytykset.
NUOTTITEKSTIN sonetit ja yksilöidyt luontoäänet saavat kaikessa konkreettisuudessaan musikaalisen sointiasun. Levyn kolme muuta konserttoa ovat RV522, RV511 ja RV114, jonka hitaaksi osaksi pohjalaisten joukkoon adoptoitu Andrew Lawrence-King improvisoi harpullaan soolon.
Kentala ja Siiri Virkkala käyvät viuluillaan huimaa kisaa, joka huipentuu romanimusiikkia muistuttavaan ylitunteelliseen vongutteluun ja värisyttelyyn.
★★★★★ Jukka Isopuro/HS levyarvostelut 28.12.2016
——————————————————————————–
The musicians of Baroccoo Boreale share a rich variety of international experience in mainstream, folk and Early music. Guided by Baroque principles and italian style, they bring to life Barocco Boreale´s vision of the contrasts of the Finnish climate, from winter sports to midnight sun in the summer.
“A refreshing approach to a much-loved and much-recorded work” -MusicWeb International
“Onpas onpas! Kyse ei ole ontosta kevennyksestä, barokin klassikkoa vain vähän mukautetaan. Nyt kuullaan tarkoin huoliteltua, mutta maan hengen ja pelimanniotteen värittämää Vivaldia. Lisukkeet ovat tyylintarkkoja, milloin linnun lennättämiä, milloin jousikädellä sipaistuja, milloin continuo-osuuden hurjastelua urkujalkioineen, milloin kieleviä kitaraotteita. Tunnelma vaihtelee letkoisesta tulisieluiseen ryskeeseen. Lisälahjana on Vivaldin kolme muuta konserttoa (RV 114, 522, 511), kaikki aitoa iloa tuottavaa asennetta, taitoa ja halukkuuta tulvien. Orkesteriin kuuluu jousituttujen ohella linnunliverrys, harppu, psalttari, regal, kantele, teorbi, barokkikitara ja vihuela. Barocco Borealen aiheuttamat sävärit tehoavat. Persoonalliset ja ilmeikkäät tulkinnat ovat täysin kilpailukykyisiä aiempiin elämyksiin verrattuna. Tulos on kestävä, koska sen tekevät harkinta, tuore mieli ja muusikot. Siksi vain tyylikäs muutos on pysyvää.”
Demokraatti/Matti Saurama 22.12.2016