Kuvaus
“…Musiikin monimuotoisuus käy selväksi heti ensimmäisen osan alkutahtien aikana, kun bassorekisteri jyrisee kutkuttavasti ennen säkenöiviä diskanttiaiheita.
Jännite kasvaa neljännen osan kautta pakahduttavaan viidenteen osaan Epätoivo ja alistuminen, jonka aikana myös Norvasuo ja urkuri Tomi Satomaa ylsivät parhaimpaansa. Satomaa löysi sävellyksen tehon terävästi kimpoilevista rytmeistä sekä kerroksittain soineista teemoista. Ryöppyävien sävelten taakse kätkeytyy monituisia aineksia ja lainauksia, esimerkiksi gregoriaanista musiikkia, koraaleita, kansanmusiikkia, Folia-teema ja Suvivirsi. Satomaan tulkitsemana elementit erottuivat joukosta ja antoivat musiikille ylimääräisen ulottuvuuden.”…
Turun Sanomat 25.3.2014 (P. Eben: Job Paraisten kirkossa 23.3.2014)
“Levyn otsake on Piae Cantiones-kokoelmasta piispa Henrikin legendasta. Kaj-Erik Gustafsson on säveltänyt siitä elävän urkufantasian. Tomi Satomaa ei brassaile pöytänsä ääressä. Mutta vaikka hillityt ja tyylipuhtaat valinnat pitäytyvät ääritehoista etäällä, kynttilä ei jää vakan alle. Levystä kasvaa hallittu ja taidokas kokonaisuus. Ilmari Krohn osoittautuu krumeluureja kaihtavaksi urkusäveltäjäksi. Jarmo Parviainen kaihtaa hänkin ylenmääräisiä erikoisuuksia. Energisyyttä ja rohkeutta Partitassa kyllä on. Jyrki Linjaman luonnokset “Vaiti kaikki palvokaamme”- koraalista ovat kiinnostavan omaperäiset. Jouko Linjaman äitinsä siunaustilaisuuteen säveltämät meditaatiot puhuttelevat kaikessa epäkonventionaalisuudessaan.”
Demokraatti/Matti Saurama 12.1.2017