Kuvaus
Rameau | d’Anglebert
l’Egyptienne
Assi Karttunen cembalo
Assi Karttunen tulkitsee taidolla musiikillisen tutkimusmatkan Egyptiin
(ja hiukan muuallekin…)
Assi Karttusen uutuuslevy l’Egyptienne sisältää Jean-Philippe Rameaun (1683-1764) teoskokoelman cembalolle Nouvelles suites de Pièces de Claveçin (n. 1728) sekä lisäksi “eri kansallisuuksien tanssin” Jean-Henry d´Anglebertin (1635-1691) Chaconne de Phaeton (Où dancent une Troupe d´Egyptiens & d´Egyptiennes. Une Troupe d´Ethiopiens & Ethiopiennes. Une Troupe d´Indiens & d´Indiennes)
Rameaun cembalolle säveltämä kokoelma Nouvelles Suites de pièces de claveçin muodostuu kahdesta sarjasta: Ensimmäinen a-molli-sarja on perinteisempi ja päättyy massiiviseen Gavottiin, josta on tarjolla peräti kuusi variaatiota. Toinen G-duurissa ja g-mollissa liikkuva sarja on etääntynyt tavallisesta tanssisarjasta sarjaksi erilaisia karakteriosia. Assi Karttunen kirjoittaa teoksesta: “Nouvelles Suites -sarjat tuovat pienoismuodon puitteissa esiin ne asiat, joissa Rameau vei musiikkia kohti uusia uria. Kokoelma alkaa tanssisarjan perinteestä ja loppuu kappaleisiin, jotka omalla tavallaan vievät musiikkia kohti harmonisesti käänteentekevää, instrumentaalista ja sanoista riippumatonta taidetta.”
Assi Karttunen on Sibelius-Akatemiasta valmistunut cembalisti, hän soitti yli kymmenen vuotta Kuudennen kerroksen barokkiorkesterissa, mutta myös monissa muissakin barokkikokoonpanoissa ja kamariorkestereissa. Viime vuodet hän on suunnitellut taiteellisia konserttikokonaisuuksia työryhmälleen nimeltä Elysionin Kedot.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Jean-Philippe Rameaun eksoottinen cembalosarja
“Cembalosarjan osissa Jean-Philippe Rameau esittelee pitkälti kuvitteellisia vaikutteita eksoottisista kulttuureista ja myös uusinta cembalotekniikkaa: juoksutuksia, kaksiäänisiä tekstuureja, rumpupalikoita jäljittelevää batterie-tekniikkaa, murtosointuja ja repetitioita … Cembalisti Assi Karttusen soitossa yhdistyy hienolla tavalla reipas ote, kaunis sointi ja hienostunut melodian käsittely. Tämä kokemus tuottaa kuulijalle suurenmoista nautintoa. Myös instrumentti eli v. 1998 valmistunut kaksisormioinen saksalaistyyppinen cembalo soi Sipoon Östersundomin kirkossa komeasti.”
Uudet levyt, Miika Lauriala
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Henkevyyden juhlaa – l’Egyptienne
“Musiikin tohtorin suvereeniudella Karttunen vaihtelee karaktäärikappaleiden tunnelmia, riemuitsee virtuositeetista, korostaa harmonioiden innovatiivisuutta, paiskoo bassopuolta tarpeen mukaan ja punoo korukuviot osaksi musiikkia.”
Kare Eskola / Rondo
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––