Kuvaus
Mika Suihkonen viola da gamba
Ballo della Battalia
Rytmikkäästi ja kepeästi viola da gamballa
Uutuuslevy La Gamba tarjoaa teoksia neljältä 1500-1700 -luvuilla eläneeltä aikansa rytmimuusikolta: Diego Ortiz (n. 1510-1570), Christopher Simpson (n. 1605-1669), Marin Marais (1656-1728) ja Antoine Forqueray (n. 1671-1745). Levyllä kuullaan Diego Ortizin ricercaret oppikirjasta Trattado de Glosas (Tutkielma koristeluista) lattaritunnelmissa. Ricercarien lomassa kuullaan Simpsonin neljä preludia ja groundia gambansoitto-oppaasta The Division Viol. Improvisoinnin ja koristelun mestareiden “oppimateriaalin” sekaan Suihkonen ujuttaa kaksi kuuluisaa gambamusiikin taituriteosta, ne ovat Marin Marais’n Espanjalainen folia sekä Antoine Forquerayn Chaconne. Hienoa soittoa tarjoavat gambisti Mika Suihkonen sekä Ballo della Battalia. Vanhaan musiikkiin erikoistunut Battalia on vakiinnuttanut asemansa Suomen musiikkielämässä ja menestynyt myös ulkomailla. Battaliassa soittaa levyllä mukana maailmankuulu vanhan musiikin guru Andrew Lawrence-King.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Suihkonen improvisoi rouheasti
Mika Suihkonen muusikkoystävineen järjestää kuulijalle riemukkaan kuuntelu- ja oppimistuokion.
Espanjalaisen Diego Ortizin (n. 1510-70) tanssipohjaiset recercadat ovat jännittäviä rytmisessä vaihtelussaan ja uusiutuvassa melodiikassaan. Englantilaisen Christopher Simpsonin (n. 1602-69) groundit ovat gamban ketteryyden juhlaa. Mukana on myös Marin Marais’nFolies d’Espagne, jossa “Lampaanpolskasta” kehkeytyy 32:n huimasti kasautuvan muunnelman taiturinäyttö. Ballo della Battalian muusikot kitaroineen, luuttuineen, harppuineen ja cembaloineen luovat vaihtuvia taustoja, joskus tosin solistin peittävästi. Mika Suihkosen nautinnollisesti rouhiva, yhtä menoisa kuin herkistelevä soitto hyväilee korvia ja sielua.
Veijo Murtomäki / Helsingin Sanomat
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“You will want this delightful program on your shelf, and it will be worth listening to over and over again. […] Ortiz’s music brings a pronounced Latino flavor to the program and makes for a lot of enjoyable listening. A great many “strumming” instruments are used: guitar, harp, and theorbo, as well as harpsichord. All of this contributes energy and makes the music very listenable.”
CRAWFORD / American Record Guide March/April 2012