Kuvaus
Karol Szymanowski (1882-1937)
Piano Works . Pianoteoksia Vol 1
Yhdeksän preludia Op. 1 (1896-1900)
Metoopit – Kolme runoelmaa pianolle Op. 29 (1915)
Sonaatti nro 3 pianolle Op. 36 (1917)
Anu Vehviläinen piano
Szymanowskin pianoteoksia
Uutuuslevyllä Karol Szymanowski – Pianoteoksia Vol 1 kuullaan Anu Vehviläisen upeat tulkinnat Szymanowskin teoksista Yhdeksän preludia Op. 1 (1896-1900), Metoopit – Kolme runoelmaa pianolle Op. 29 (1915) sekä Sonaatti nro 3 pianolle Op. 36 (1917).
Anu Vehviläinen kirjoittaa säveltäjästä ja teoksista:
“…Szymanowskin noin kaksikymmentä opusta sisältävä soolopianotuotanto on kokonaisuutena moneen suuntaan ulottuva aarreaitta. Pianotekstuurille on leimallista suuruus, orkestraalisuus ja monitasoisuus – määreitä, jotka ovat tyypillisiä etenkin monille myöhäisromanttisille säveltäjille … Szymanowskin musiikki ei koskaan kosiskele tai sorru ulkokohtaiseen näyttävyyteen vaan on läpensä täyttä ja puhuttelevaa ilmaisua.
…Vuonna 1900 valmistunut sarja Yhdeksän preludia on Szymanowskin ensimmäinen julkaistu teos. Huolimatta preludien selvistä Chopin-vaikutteista sarja on uraansa aloittelevalta säveltäjältä huomattavan kypsä ja ehjä kokonaisuus – Chopin on läsnä, muttei häiritsevästi tai liian ilmeisesti vaan innoittajana ja esikuvana uusien sävyjen löytäjälle.
…Metoopit – Kolme runoelmaa pianolle edustaa Szymanowskin “välimerellistä” kautta ja samalla säveltäjän henkilökohtaisinta ilmaisua. Teossarjan kolme osaa viittaavat antiikkiin: Seireenit, Kalypso ja Nausikaa olivat kaikki Odysseuksen kohtaamia naishahmoja. Szymanowskin värikylläinen tekstuuri on täynnä kerronnallisia käänteitä ja tapahtumia. Harppumaiset arpeggiot, trillit ja tremolot koristavat vietteleviä melodioita. Kerroksellinen sointimaailma on ainutlaatuinen.
…Sonaatti nro 3 edustaa tyypillistä, “suurta” Szymanowskia pianon tavoitellessa laajaa ja orkestraalista sointia. Säveltäjän pianosonaateista juuri viimeinen eli kolmas nousee ylitse muiden … Sonaatti nro 3 on mielestäni yksi Szymanowskin mestarillisimmista pianoteoksista, niin rakenteellisen vakuuttavuutensa kuin ekspressiivisen ilmaisunsakin vuoksi.”
Anu Vehviläinen on helsinkiläispianisti ja musiikin tohtori. Hänen taiteellista toimintaansa leimaa monipuolisuus: soolo- ja kamarimusiikkiesiintymisten ohella hän tutkii taiteilijan ja yleisön välistä vuorovaikutusta erityisissä keskustelevissa soolopianokonserteissaan, joissa niin esittäjä kuin yleisö saavat kertoa ajatuksistaan musiikin parissa. Myös kirjoittaminen kuuluu Vehviläisen kiinnostuksen kohteisiin – tekeillä on kirja taiteilijuudesta 2000-luvulla.
Szymanowskin Pianoteoksia Vol 2:lla tullaan kuulemaan Maskit Op. 34, Fantasia Op. 14 sekä kokoelma masurkkoja opuksista 50 ja 62.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Szymanowski tarjoaa raukeaa huumaa
“Anu Vehviläinen on kohteeseensa hyvin paneutunut…Sen näkee eläytyvästä esittelytekstistä ja kuulee soiton hienovaraisesta harmonis-kudoksellisesta värähtelystä. Arpeggioiden, trillien ja tremoloiden raukeasti huumaava sointikemia viettelee.”
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Szymanowskin Pianoteoksia – Kaunista ja vaativaa
“Anu Vehviläisen käsissä Szymanovskin melodiat virtaavat pakottomasti ja kauniisti laulaen. Soitto on täynnä tunnetta, ja sävellysten riittävä kompleksisuus kiehtoo myös kuuntelijan kognitiivista puolta. Enno Mäemetsin tekemä tasapainoinen äänitys palvelee musiikin sisältöä erinomaisesti.”
Tommi Koskenheimo / YLE Uudet levyt