Kuvaus
“Ahti Karjalainen – elämä, Kekkonen ja teot” on nimeltään se ooppera, jonka Heinz-Juhani Hofmann sävelsi Juha Hurmeen librettoon Kokkolan oopperan tilauksesta kesäksi 2012. Komsin siskosten tähdittämä Kokkolan ooppera lienee ainoa joukko, joka sai Hofmannin anarkistisesta sävelkaaoksesta ja Hurmeen hölynpölystä aikaiseksi vetovoimaisen esityksen.
Hofmann on hoksannut libreton kaikki mahdollisuudet. Enimmäkseen ooppera etenee säveltasottomana mutta tarkkaan rytmitettynä adhd-modernismina, mutta seisahtuu välillä ahdistaviksi monologeiksi ja tavallaan jopa aarioiksi. Musiikin rytmitys on niin tarkkaa ja sekä laulajien että soitinyhtyeen ääni-ilmaisu on niin äärimmäistä, että mielikuvitus väkisinkin tempautuu hahmottelemaan lavatapahtumia. En muuten ikinä haluaisi kuulla Heinz-Juhani Hofmannin musiikkia frakkiasuisten kamarimuusikoiden jäykästi taistelemana. Mutta Kokkolan oopperassa se oli juuri oikeassa paikassa.”
Yle Klassinen/Kare Eskola 25.9.2015
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“Nyt on piru irti! Esitys tempaa mukaansa, rappaus lentää, vauhtia on . Politiikka kukkii, palaa ja rätisee. Osien nimet kertovat paljon: Havaiji, Pääsiäinen, Krokettia (humalassa), Nöyryytys, Kraut (kaali), Autokoulu ja finaali, ja vielä psalmi 88 ja epilogi. kekkonen on veneen kippari ja viinallekin on oma osansa. Ja hurjat ovat solistit, äänijänteet koetuksella. He taituroivat kuin liikkuisivat ääniaalloilla maan vetovoimaa hyljeksien. Orkesterissa on puhtia ja pitoa. Muusikot myös laulavat, laulajat myös soittavat.”
Demokraatti/ Matti Saurama 12.1.2017