Kuvaus
Grieg – Schumann
Pianokonsertot
Janne Mertanen, piano
Gävlen sinfoniaorkesteri
Hannu Koivula, kapellimestari
Tutut pianokonsertot heräävät loistokkaasti eloon
Pianisti Janne Mertasen ja Hannu Koivulan johtaman Gävlen sinfoniaorkesterin hienolla uutuuslevyllä kuullaan suositut, kuulijaa koskettavat Edvard Griegin ja Robert Schumannin Pianokonsertot a-mollissa. Bryce Morrison, arvostettu englantilainen kriitikko, kuvailee Mertasen pianismia: “Teoksissa kuuluu romantiikan elävä ja hengittävä, impulsiivinen syke. Soitto on kauttaaltaan kuin upeasta konsertista, vailla studio-olosuhteiden kliinisyyden vaaroja… Miten heleän kontrastin hän luokaan tanssillisen virtuositeetin ja äkillisten intiimien suvantopaikkojen välille… Tutuista tutuimmatkin partituurisivut alkavat kuulostaa jännittävällä tavalla uusilta.”
Vuonna 2012 satavuotisjuhliaan viettänyt Gävlen sinfoniaorkesteri on yksi Ruotsin vanhimmista orkestereista, vuosien saatossa se on kasvanut 52 soittajan täysimittaiseksi orkesteriksi. Gävlen sinfoniaorkesteria ovat johtaneet alusta alkaen nimekkäät ylikapellimestarit.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Konserttopari antautuu pehmeästi
“Janne Mertasen soitossa on lyyristä unelmaisuutta, melodista herkkyyttä ja sähäkkää bravuuria suhteessa, joka sävyttää Edvard Griegin ja Robert Schumannin pianokonsertot taas hiukan toisin kuin on totuttu. Vähemmän mahtailua, enemmän antautuvaa pehmeyttä. Yhteinen hengitys Hannu Koivulan johtaman Gävlen sinfoniaorkesterin kanssa tuntuu myös löytyneen.”
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Visst behöver vi Mertanen!
“Behöver vi Janne Mertanens tolkningar av dessa svårt sönderspelade stycken? Absolut.
Varför? I första hand antagligen för den genuint poetiska känsla Janne Mertanen inympar i de så bekanta ärkeromantiska tonflödena. I andra hand som en påminnelse om att även de, till synes, mest sluthörda verk i rätta händer kan förlänas ständigt nya insikter och poänger.
[…] han närmar sig etablerade sanningar med en välgörande nyfikenhet och spontanitet. Hans Schumann är ett under av poesi och Griegkonsertens temperamentsfulla förverkligande får en att förstå varför Liszt, som spelade det pinfärska stycket från bladet, blev så begeistrad.”
Mats Liljeroos / HBL
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“Janne Mertanen’s bravura is also commanding, as, more importantly, are his tenderness and spontaneous poetic response. The Gävle Symphony Orchestra conducted by Hannu Koivula also play gloriously and have an initial advantage in that the recording is multichannel, warm, full and very well balanced, with a truthful piano image, which applies whether one plays the disc on SACD equipment or an ordinary stereo system. All in all, this is a most impressive new arrival and maybe a first choice for many…”
Ivan March / Gramophone
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
“…gorgeously played and may find an appreciative audience. Both works are bathed in warm, resonant acoustics that couldn’t be more apposite. Thanks to Alba for efforts to keep the surround SACD format reasonable.”
KOLDYS / American Record Guide