Kuvaus
Kare Eskola
Barokin aikaan oboe oli suosittu soolo- ja obligato-soitin. Sille on tarjolla lukuisia konserttoja, joiden ilmaisu tosin keskittyy laululliseen melodiikkaan. Viime aikoina tätä aarteistoa on levytetty pääosin barokkioboella ja periodiorkesterilla, joten on kiinnostava kalibroida korvat ja kuunnella, kuinka virolainen huippuoboisti Kalev Kuljus ja Liettuan kamariorkesteri selviävät modernein soittimin, kun nuottitelineellä on Vivaldin, Marcellon, Telemannin ja Bachin keskeiset oboekonsertot.
Ensi kuulemalta levystä huomaa, että barokkioboen pehmeämpi, vähemmän fokusoitu ääni antaisi ilmaisuun enemmän inhimillisyyttä kuin moderni, kiiltävä soitin. Moderni oboe tuntuu myös vievän tilaa orkesterin värisävyiltä – tai sitten Liettuan kamariorkesteri ei ole tottunut tekemään affekteja rohkeilla soinneilla, jolloin musiikkiin tulee filharmonisen hienosteleva ote.
Mutta samoin ensi kuulemalta huomaa, että Kalev Kuljus kyllä osaa asiansa. Hän soittaa levollisesti, puhtaasti ja sielukkaasti, vaikka rohkeutta puuttuu. Erityisesti kunnioitan sitä, että Kuljus muotoilee korukuviot tarkasti ja modernisti, yrittämättäkään ammentaa periodiosaajien kikkavarastosta.
Moitteen sijaa ei löydy myöskään Liettuan kamariorkesterin soitosta, joka hieman värittömänäkin on ilmavaa ja kevyttä. Etenkin tanssillisten, nopeiden osien kuvioinnit sujuvat esimerkillisesti. Erillisen kapellimestarin kanssa Kuljus tosin olisi ehkä voinut ottaa lisää vapauksia orkesterin pulssin kärsimättä.
Levy on parhaimmillaan Telemannin ja Bachin konsertoissa, kun Kuljus soittaa oboe d’amorea. Syvempi, pehmeämpi soolosoitin lisää kokonaisuuteen sitä herkkyyttä ja syvällisyyttä, jota barokkisäveltäjät oboessa arvostivat. Myönteistä on myös se, että levy-yhtiö Alban hyvät suhteet Baltian alueen hienoon musiikkiosaamiseen ovat välittyneet Timo Ruottiselta uudelle johtajalle Erkki Nisoselle.
Konserttoja oboelle ja oboe d’amorelle, säv. Vivaldi, Marcello, Telemann ja J.S. Bach. – Kalev Kuljus, oboe ja oboe d’amore, ja Liettuan kamariork. (Alba, ABCD 411)
——————————————————————————–
This first solo recording from Kalev Kuljus includes some of the most loved concertos from the baroque era. Kuljus has won many international competitions including first prize at the International Oboe Competition “Prague Spring” in 2001. He has been the guest oboist with the Berlin Philharmonic, the Bavarian Radio Symphony, the German Symphony Orchestra, Berlin and the City of Birmingham Symphony Orchestra and makes regular appearances with the Lithuanian Chamber Orchestra as soloist, chamber musician and conductor.