Kuvaus
Tallinnan kamariorkesterin uuden albumin ”Pēteris Vasks”. Julkaisu sisältää latvialaissyntyisen säveltäjän Pēteris Vasksin kaksi jousikonserttoa, joista ensimmäinen ”Concerto No. 2 ”Klātbūtne” for Cello and String Orchestra” on kolmiosainen konsertto sellolle ja jousiorkesterille. Sellosolistina äänitteellä esiintyy Marko Ylönen. Toinen albumin konsertoista on neliosainen ”Concerto for Viola and String Orchestra” ja saa solistikseen alttoviulisti Lilli Maijalan. Orkesteria johtaa levyllä kapellimestari Juha Kangas.
Säveltäjä Pēteris Vasks syntyi Latviassa II Maailmansodan jälkeen, pienessä Kuurinmaan kaupungissa, Aizputessa. Hän soitti lapsena viulua ja aloitti säveltämisen jo varhain lapsuudessa. Nähtyään Wagnerin Tannhäuser-oopperan Riiassa 13-vuotiaana, hän muutti pääkaupunkiin opiskelemaan kontrabasson soittoa, muttei päässyt Riian konservatorioon, sillä hänen isänsä oli baptistikirkon pastori. Myöhemmin Pēteris opiskeli Vilnassa ja työskenteli Liettuan ja Latvian orkestereissa. Niihin aikoihin hän jatkoi säveltämistä, mutta piti teokset omana tietonaan, kunnes perustettuaan perheen ilmoittautui Latvian musiikkiakatemiaan opiskelemaan sävellystä. Hän alkoi saavuttaa tunnettuutta musiikilleen 1970-luvun puolivälissä. Pēteris ammensi musiikkiinsa maailman murheista, kunnes Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Latvia oli jälleen itsenäinen ja sävellyksissä alkoi kuulua taas valoisuutta.
Tallinnan kamariorkesteri, yksi Viron merkittävimmistä orkestereista, on ollut olemassa jo lähes kolme vuosikymmentä. Sen perusti virolainen kapellimestari, Tõnu Kaljuste, vuonna 1993. Orkesterin hyvin suunniteltu ohjelmisto ulottuu barokin teoksista – klassismin ja romantiikan kautta – aina nykysäveltäjien teoksien kantaesityksiin. TKO on esiintynyt kiertueilla lähes jokaisella mantereella lukuun ottamatta Australiaa. Se on myös yksi esiintyjistä vuonna 2014 Grammy-palkitulla Arvo Pärtin levyllä ”Adam’s lament”.
Tallinnan kamariorkesteria johtava kapellimestari Juha Kangas on kokenut laaja-alainen muusikko. Hän opiskeli viulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa ja toimi viisi vuotta Helsingin kaupunginorkesterin alttoviulistina. Hän työskenteli Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa viulupedagogina vuosina 1972–1986 ja perusti samassa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin. Kangas on palkittu työstään moninkertaisesti arvostetuilla palkinnoilla ja vuonna 2010 hän sai professorin arvonimen.
Sellisti Marko Ylönen on toiminut syksystä 2000 lähtien Sibelius-Akatemiassa kamarimusiikin lehtorina, ja vuoden 2009 syksystä saakka hänellä on ollut kamarimusiikin professorin virka. Hän saavutti hyviä sijoja sellokilpailuissa jo nuorena. Urallaan Ylönen on esiintynyt solistina ja kamarimuusikkona ympäri maailmaa, minkä lisäksi hän on toiminut muun muassa Tapiola Sinfoniettan äänenjohtajana, Radion Sinfoniaorkesterin 1. soolosellistinä sekä Uusi Helsinki -kvartetin jäsenenä.
Alttoviulisti Lilli Maijala on esiintynyt aktiivisesti solistina ja kamarimuusikkona kansainvälisillä lavoilla 17-vuotiaasta saakka. Kansainvälisissä alttoviulukilpailuissa menestystä saavuttaneen Maijalan soittoa on kuultu muun muassa Patricia Kopatchinskajan, Pekka Kuusiston ja Pieter Wispelweyn kanssa quartet-lab-kokoonpanossa. Nykyisin hänen aikansa kuluu alttoviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa sekä esiintyen eurooppalaisilla festivaaleilla.
Arviot
EESTI PÄEVAELEHT 06.01.2022 (Googlen tekemä käännös)
Rakkaus, kuolema ja jumala latvialaisen kulttisäveltäjän levyllä
Pēteris Vasksin Tallinnassa äänittämä “KlātĪBne” on sekä Gramofonin että Grammyn arvoinen.
En muista sitä nautintoa kaukaisen tai lähimenneisyyden levyn kuuntelusta, jota koin kuunnellessani Pēteris Vasksin levyä, arvioi arvioija Toomas Velmet.
Latvialaisen kulttisäveltäjän Pēteris Vasksin sello- ja alttoviulukonserttilevyn on tuottanut suomalainen Alba Records, jonka aktiivinen tuottaja on Erkki Nisonen. Entä latvialaisen säveltäjän levy ja suomalainen yritys? Mutta tämä on kaukana koko tekijöiden joukosta. Levy on äänitetty Tallinnan Mustapäiden talon valkoisessa salissa kaksi vuotta sitten, 17-22. Tammikuu 2020. Esittäjänä Tallinnan kamariorkesteri, kapellimestari Juha Kangas, solistit Marko Ylönen (sello) ja Lilli Maijala (viulu). Lopullisen tallenteen teki ja editoi Tammo Sumera.
Levylle äänitettiin Vassin sellokonsertti nro 2 “Presence” (“Presence”, 2011–2012) sekä konsertti viululle ja jousiorkesterille (2014–2015). Miksi Tallinnan kamariorkesterille luotiin perusta niin suurelle kansainväliselle hankkeelle? Luultavasti siksi, että kapellimestari Juha Kangas on tehnyt orkesterin kanssa pitkäaikaisen yhteistyön lisäksi melko intohimoisen luovan ystävyyden. Vuosina 1995–1996 Kangas oli orkesterin ylikapellimestari ja myöhemmin taiteellinen neuvonantaja (2001–2003).
JÄTTÄÄ HUOMIOIMATTA KAIKKI TRENDIT Nykyään levy jättää täysin ja täysin huomioimatta kehittyneet näkemykset. Aloitetaan säveltäjästä. Kuka edes kirjoittaa kolmiosaisen sellokonsertin 2000-luvulla ja vielä 38 minuuttia, joka alkaa kadenssilla ja päättyy (sic!) 13 minuutin levyyn? Vain Dvořákin ja Prokofjevin analogit ovat olleet hieman laajempia musiikin historiassa. Ja Vasks lisää viululle kirjoitetun konsertin – neliosaisen ja myös 38 minuutin konsertin, johon ei voi verrata! Tämän lisäksi ne asetetaan yhdelle levylle siinä toivossa, että joku kuuntelee sitä alusta loppuun.
Muutama johdanto sana esiintyjiltä. Tallinnan kamariorkesteri on edustanut menestyksekkäästi Viroa kaikkialla maailmassa tärkeimmillä konserttipaikoillaan ja mikä tärkeintä, heidät on kutsuttu takaisin. Marko Ylönen on ollut suomalainen mestariselli vuosikymmeniä. Loistavan ainutlaatuinen ja kansainvälisesti arvostettu muusikko, jonka uran laukaisi voitto vuoden 1996 New York Concert Artists Guild -kilpailussa. Ylösellä on hallussaan korvaamaton sello Gioffredo Cappan (1653-1717) työpajasta Torinosta, Italiasta.
Viulisti Lilli Maijala on Sibelius-Akatemian lehtori, joka on myös omistautunut jousikvartetin äärettömyyden etsintään. Hänellä on ranskalaisen mestarin Jean-Baptiste Vuillaumen bassoviulu vuodelta 1870 poikkeuksellisella soundilla. Kapellimestari Juha Kangas on Mozartin, Nordgrenin ja Ellerin tunnustettu asiantuntija. Kangas ei ole opiskellut kapellimestaria, mutta on ansainnut kansallisella luomuksella Pro Finlandia -palkinnon, Latvian Grand Music Awardin ja Viron Heino Eller -palkinnon.
NÄYTELEVY En muista kaukaisesta tai lähimenneisyydestä levyn kuuntelun iloa, jonka koin kuunnellessani Pēteris Vasksin levyä. Genrensä mestariteokset tallennetaan levylle samalla suoritustasolla, ja mikä tärkeintä, ne on myös tallennettu samalla tasolla. Tämän pitäisi olla näytelevy. Kuinka äänittää jousiorkesteri ja vaativa partituuri jousisolisteja, jotka esittävät erittäin laajaa ja tiivistä sinfonista dynamiikkaa Mustapäiden talon Valkoisen salin akustiikassa – syvä jousi.Pieni unelmani laulajasta, joka käyttää laulua instrumentaaliteoksessa, mieluiten jousiorkesterissa, on nyt toteutunut. Sellokonsertin huipentumana on harvinainen lauluesitys Eva-Maria Sumeran esittämänä.Tämä levy on lähetettävä kaikille palkinnoille, mukaan lukien Gramophone ja Grammy – on suuri virhe, jos näin ei tehdä. Alba Recordsin tulisi myös julkaista LP-levyt jokaisen kanssa erikseen, jotta levyn kantta koristava latvialaisen taiteilija Ilmārs Blumbergsin (1943–2016) upea teos saa todellisen vaikutuksen.
Toomas Velmet
musiikinopettaja ja toimittaja
Tallinnan päivälehti arvostelu, Vasks-
Kriitikon valinta: Alttoviulu saa loistaa
Albumi / klassinen
Vasks: Sellokonsertto 2, Alttoviulukonsertto. Ylönen, Maijala, Tallinan kamariorkesteri, Kangas. Alba.
★★★★
ALTTOVIULUKONSERTTOJA ei ole liikaa, eritoten sellaisia, joissa väliinputoajaksi koettu soitin pääsisi loistamaan täydesti. Sellainen on Pēteris Vasksin konsertto, jonka kruununa Lilli Maijala sykähdyttää kuiskaavalla, karhean puhuvalla ja viulumaisesti säihkyvällä soitollaan. Vasksin konsertoille luonteenomaisia ovat pitkät, soolosoittimen moniotteiden kautta kitkaisesti kurottuvat melodiat, laajat kadenssit, melankolian ja itkuisuuden kahleesta pyristelevät orkesterinousut, jotka katkeavat hiljaisuuteen. Marko Ylösen intensiivisesti esittämän sellokonserton nro 2 erikoisuus on lopun sopraanovokaliisi.
Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun
Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun – mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.
Kun arvioin alttoviulutähti Maxim Rysanovin hiljattaisen levytyksen Vasksin alttoviulukonsertosta, laitoin otsikoksi “Lisää samaa mutta alttoviululla”. Maijalan tulkinnan jälkeen olen vähemmän kyyninen. Musiikki on edelleen sitä samaa Vasksia eli tunteellista, pääasiassa hiljaista vellontaa kohti yleistä mielikuvaa valosta, mutta Maijalan pelkistetty, hienotunteinen ja tarkka soitto jättää kuulijan mielikuville enemmän tilaa kuin Rysanovin romanttinen, esittävä paatos.
Toisessa sellokonsertossa, lisänimeltään Katbutne (Läsnäolo), Marko Ylönen taas vertautuu sellotähti Sol Gabettan levytykseen. Ylönen ei ehkä soita yhtä kevyesti ja elastisesti, mutta sopivaa melankolista painoa on enemmän, sankarisellismin hehkutuskliseet pysyvät paremmin kurissa ja olen aistivinani jonkinlaista kokemusasiantuntijan auktoriteettia – tai ehkä se on vain pidempää kokemusta Vasksin esittämisestä. Konserton lopun hymnimelodiaa Ylönen ei laula soittonsa päälle kuten Sol Gabetta levyllään. Gabettan ratkaisu tuntui henkilökohtaisemmalta, Ylösen hallitummalta.
Molempia solisteja lienee levyllä siivittänyt Juha Kankaan syvä Vasks-ymmärrys. Tallinnan kamariorkesteri kuulostaa aavistuksen karheammalta kuin kilpailevien levytysten jousiorkesterit, mutta vankka suunnan tuntu tekee kokemuksesta miellyttävän, silloinkin kun suunta pysyy ennalta-arvattavana ja samana minuuttitolkulla, kuten Vasksissa usein.
Levyvihkosen haastattelumuotoinen teksti avaa hienosti niitä hyvinkin konkreettisia mielikuvia, mitä Vasks punoo musiikkiinsa. Kömpelö taitto ei valitettavasti yllä levyn muulle tasolle.
Peteris Vasks: Konsertto nro 2 “Klatbutne” sellolle ja jousiorkesterille; Konsertto alttoviululle ja jousiorkesterille. – Marko Ylönen, sello, ja Lilli Maijala, alttoviulu, sekä Tallinnan kamariorkesteri/Juha Kangas. (Alba, ABCD 463)
Kare Eskolan Uudet levyt 20.1.2022.
Levytärpit
Kohtuullista modernismia
Latvialaisen Pēteris Vasksin musiikki punoo siltoja ihmisen ja luonnon välille. Teoksissa on syvää spiritualiteettia ja luontomystiikkaa. Kiinnostava säveltäjä karttaa riitasointuja ja tekee helposti lähestyttävää musiikkia, kuten tämän levyn sello- ja viulukonsertto. Suomalaiset solistit Marko Ylönen (sello) ja Lilli Maijala (alttoviulu) loistavat Juha Kankaan johtaman Tallinnan kamariorkesterin rinnalla.
Tallinnan kamariorkesteri: Pēteris Vasks. Alba.
Risto Nordell, Suomen Kuvalehti 3.2.2022