Kuvaus
Levy-yhtiömme pitkäaikainen, nyt jo eläkkeellä oleva toimitusjohtaja ja Alban sielu Timo Ruottinen sävelsi nuorena opiskelijana kunnianhimoisen messun ja toi ensimmäisenä sähkökitaran kirkkoihin. Jättiteos ensiesitetiin keväällä 1969 ja se herätti välittömästi sekä kiitosta että kritiikkiä. Vihdoin aika on kypsä alkuperäisversion levytykselle, joka tekee kunniaa aikakauden äänimaailmalle hyödyntäen nykyajan tekniikkaa. Monisyinen albumi tarjoilee herkkuja niin klassisen kuin kevyenkin musiikin ystäville.
Solos • Soolot
Juha Junttu [3, 5, 7, 11, 12, 16]
Janne Salmenkangas [11, 13]
featuring Timo Ruottinen in the upper voice [7]
Ruamjai
Kirsi Kaunismäki-Suhonen Choir Leader • kuoronjohtaja
Solos by choir members • Kuorolaisten soolot
Joonatan Pihlainen [2]
Virpi Tirkkonen [3, 14]
Otto Turunen [11]
Josefiina Fagerlund [22]
Linda Pennström [24]
Salla Lehtomäki [24]
The New Segment Orchestra
Seppo “Kala” Alajoki guitar • kitara [1–12, 14–25]
Masa Orpana saxophones & flute • saksofonit & huilu [2, 3, 5, 6, 10, 11, 14, 17, 20, 21, 23]
Arto Piispanen keyboards • kosketinsoittimet
Juuso Nordlund bass • sähköbasso
Juppo Paavola drums • rummut [1–12, 14–25]
Lauri Hannu guitar • kitara
Arviot
Timo Ruottinen:
Missa popularis
Ruamjai-kuoro ja Segment-orkesteri, joht. Kirsi Kaunismäki-Suhonen
Alba ABCD 442, äänitys Juuso Nordlund ja Markku Veijonsuo
Timo Ruottinen on tänä päivänä monelle tuttu Pikku Kakkosen tunnusmusiikin säveltäjänä, mutta hänen nuoruuteensa kuuluu paljon kohua herättänyt merkkiteos Missa Popularis, jossa Johann Sebastian Bachista musiikillisen innoituksensa saanut nuori säveltäjä yhdistää katolisen messun ordinarium-osat 1960-luvun lopun pop-musiikin eri suuntauksiin. Teos onkin siinä mielessä myös mukava tietokilpailuteos tyylien bongaukseen: kokonaisuudessa on tunnistavinaan ainakin Santanan, Claptonin, Procol Harumin, La bamban ja monta muuta
Missa popularis on tarjonnut ja tarjoaa yhä hienon alustan erilaisten tyylien temmellyskentäksi. Ison sinfoniaorkesterin kanssa klassis-romanttisena kokonaisuutena, jazz-versiona ja tietenkin pop-versiona. Tunnustan, että kuuntelua aloittaessani odotin alitajuisesti jonkinlaista nykymuotoista digitaalista jotakin, joka uppoaisi nykyajan virtaan. Mutta jo aito 60-lukuinen sointimaailma on huikea elämys! Ja sitä aikaa jo eläneenä kuuntelukokemus on myös erittäin nostalginen. Teos siis ehdottomasti ansaitsi uuden tulemisensa.
Levytys on huolella tehty ja orkesteri on varmoissa käsissä. Kuoron osuudet ovat monin paikoin säestyksellisiä elementtejä ja monta osaa liidaavat laulusolistit, mutta toki Ruamjaikin saa näyttää kyntensä. Kuoron sointi ja rytmin käsittely on elävää ja sopii kokonaisuuteen erittäin hyvin. Se myös tuo teokseen sitä kaivattua gospelia. Ainoa asia, joka särähtää korvaan on joissakin paikoin latinan kielen väärä sanojen painotus. Kokonaisuutena kuitenkin levy on nautinto kuunnella; sillä on siis paikkansa kuoroihmisen must-hyllyssä.
Reijo Kekkonen
The New Segment Orchestra: Missa Popularis (Alba).
Timo Ruottinen kirjoitti Missa Popularis -messun 1960-luvun lopulla. Yli puoli vuosisataa ensiesityksen jälkeen teoksesta levytettiin tuore versio, jossa The New Segment Orchestra otti ohjat käsiinsä.
Kitaristi Seppo Alajoen ja puhaltaja Masa Orpanan johtama poppoo luovii kuoron kera progen, popin sekä klassisen musiikin hybridissä. Polyfoniaankin uskaltautuva messu on ajoittain epätasainen, mutta eheimmillään arvokkaan majesteettinen kolossi. ★★★
Juha Seitz, Ilkka-Pohjalainen