ABCD 441 Tango Ladeado

Duration: 41:29

19,00 

Tracks:

  • Albéniz, Isaac

1Tango Op. 165 Nr. 2 (1890/1921)2:52FIABA1900074
  • Scarlatti, Domenico (1685-1757)

2Sonate G minor K450 “Burlesca"3:7FIABA1900075
  • Riley, Terry (b.1935)

3Tango Ladeado (1993/2017)2:58FIABA1900076
  • Harrison, Lou (1917-2003)

4Tandy´s Tango (1992)2:56FIABA1900077
  • Pereyra, Eduardo (1900-1973)

5El Africano (1916)2:47FIABA1900078
  • Satie, Erik (1866-1925)

6Le Tango Perpetuel (from Sports et divertissements, 1914)1:27FIABA1900079
  • Cage, John (1912-1992)

7Perpetual Tango (1994) Vers. A1:14FIABA1900080
  • de Pablo, Luis (b.1930)

8Tango (from Retratos y transcripciones, 1984)2:40FIABA1900081
  • Cage, John (1912-1992)

9Perpetual Tango (1994) Vers. B1:10FIABA1900082
  • Martinu, Bohuslav (1890-1959)

10Tango (from Film & Miniature)2:11FIABA1900083

Reviews

American Record Guide

Tangos are the seductive dance of Argentina. If you go there you’ll see both professionals and amateurs performing it in nightclubs and in the streets. Common instruments in a Tango band are guitars, sometimes native drums and horns, and very often a bandoneon, an instrument similar to a concertina or accordion. In this new collection of tangos the primary instrument is a solo accordion performed by Janne Rattya, whose playing is not only masterly, but often astonishing. He has chosen 13 tangos written by prominent classical composers, including Albeniz, Scarlatti, Lou Harrison, Satie, John Cage, Martinu, Stravinsky, and Piazzolla – all transcribed by Rattya for the accordion. Some of the tangos were written as concert pieces, some for solo piano, and some for experimental ballets. Rattya’s excellent arrangements and his outstanding playing make this worth having. The accordion may not be one of your favorite instruments, but Rattya makes you want to hear more, and the arrangements are intricate and consistently interesting. The only two selections I did not like were by John Cage: tango writing was not his forte. The Piazzolla ‘Grand Tango’ is excellently played by Rattya and cellist Patrick DeMenga. I found this very entertaining. The sound is excellent. © 2019 American Record Guide/ Elliot Finch


Janne Rättyä, Patrick Demenga

Levyarvostelut http://jazzrytmit.fi/

Kirjoittaja: Osku Rajala 25.9.2019

Tango Ladeado

Alba Records, ABCD 441

Väkevän raisua askellusta. Tunteenpaloa ja riehuvaa rakkautta. Hurjempaa kuin se, mitä kateellisina katselelimme aikoinaan Perävaaran tanssilavalla. Tummat polttivat kurttuvartisten saappaittensa pohjia satakertaa intensiivisemmin kuin me kankijalkaiset tollikat popojamme. Se oli upeaa tangojen tulkintaa… ja hurmaa!

Niin on tämä levyllinenkin. Aikakirjoiltaan kuin säveltäjiltään. Suomalainen rytkytango on tylsäkaavaista peruspoljentoa näiden eri aikautisten melidioiden rinnalla. Tosin nämä melodiat ovat pitkälti olleet mentoreina myös suomalaisille säveltäjille. Väkevyys ja tunteenpalo ovat vain paljolti hävinneet jonnekin matkalla

Tämän levyn mestarillisena tunnetulkkina toimii yksi klassisen harmonikan johtavista soittajista, harmonikkataiteilija Janne Rättyä (s.1974), joka on vuodesta 2003 toiminut harmonikansoiton professorina Grazin musiikkiyliopistossa Itävallassa. Janne Rättyä on palkittu useissa alan kilpailuissa. Hän voitti kansainvälisen Arrasate Hiria -kilpailun Espanjassa vuonna 1996. Hän on esiintynyt solistina ja kamarimuusikkona eri puolilla Eurooppaa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Rättyä oli ensimmäinen harmonikkataiteilija, joka soitti resitaalin Berliinin filharmonian kamarimusiikkisalissa, Deutschland Radio Berlinin debyyttisarjassa vuonna 2002.

Janne Rättyä vie tällä levyllä kuulijansa tangon maailmaan matkalle, joka ulottuu halki kahden ja puolen vuosisadan. Reitti kulkee aina Scarlattin barokkivaikutteisista teoksista huimaavaan kattaukseen 1900-luvun kansainvälisiä helmiä. Matka huipentuu Piazzollan klassikkoon ”Le Grand Tango”, jossa Rättyä yhdistää voimansa tunnetun sveitsiläissellistin Patrick Demengan kanssa.

Levyn mukana tulee bookletti, jossa Rättyä analysoi esittämänsä kappaleet ja kertoo niiden syntyhistoriat. Liekö jonkinasteinen yllätys, että monet kappaleista on alunperin sävelletty pianolla esitettäviksi. Rättyän harmonikka saa niihin kuitenkin sen ”oikean” ja runsaan tunnelatauksen, joka porautuu väkevästi kuulijan sielunsopukoihin. Todella hienoa soittoa!

Sen rytmivaihtelut, kuviorakentelut että improvisatioamahdollisuudet liikkuvat paljon jazzmaailman liepeillä. Sellaisinaan tai lainattavina ja sovitettavina. Musiikkimaailmassahan oikeastaan kaikki tyylisuunnat kulkevat enemmän tai vähemmän käsikädessä. Ja nautittavina… kokeilkaa! (OR)

Recorded at Gustav Mahler Hall, Toblach / Dobbiaco, Italy 2011 & Evangelische Kirche Blumenstein – Pohlern, Switzerland 2017

Engineered, edited and mastered by Daniel Comploi
Produced by Janne Rättyä
Executive producer Erkki Nisonen

Janne Rättyä, solo, harmonikka:

  1. Tango Op. 165 Nr. 2(1890/1921) 2:52
    Albeniz, Isaac (1860-1909)
    02. Sonate G minor K450 “Burlesca”3:07
    Scarlatti, Domenico (1685-1757)
    03. Tango Ladeado (1993/2017) 2:58
    Riley, Terry (b. 1935)
    04. Tandy´s Tango (1992) 2:56
    Harrison, Lou (1917-2003)
    05. El Africano (1916) 2:47
    Pereyra, Eduardo (1900-1973)
    06. Le Tango Perpetuel (from Sports et divertissements, 1914) 1:27
    Satie, Erik (1866-1925)
    07. Perpetual Tango (1994) Vers. A 1:14
    Cage, John (1912-1992)
    08. Tango (from Retratos y transcripciones, 1984) 2:40
    Pablo, Luis de (b. 1930)
    09. Perpetual Tango (1994) Vers. B 1:10
    Cage, John (1912-1992):
    10. Tango (from Film & Miniature) 2:11
    Martinu, Bohuslav (1890–1959)
    11. Tango 2:53
    Stravinsky, Igor (1882-1971)
    12. Tango (from Kitchen Revue) 4:24
    Martinu, Bohuslav (1890–1959)

Janne Rättyä, harmonikka; Patrick Demenga, sello:  

  1. Le Grand Tango 10:42
    Piazzolla, Astor (1921-1992):