Kuvaus
Karol Szymanowski (1882-1937)
Pianoteoksia Vol 2
Fantasia pianolle C-duuri op. 14
Maskit op. 34
Kaksi masurkkaa pianolle op. 62
osia op. 50:stä Kaksikymmentä masurkkaa pianolle
Anu Vehviläinen, piano
Uutuuslevyllä Karol Szymanowski – Pianoteoksia Vol 2 kuullaan säveltäjän kolme pianoteosta Fantasia pianolle C-duuri op. 14, Maskit op. 34, Kaksi masurkkaa pianolle op. 62 sekä neljä kappaletta teoksesta Kaksikymmentä masurkkaa pianolle op. 50. Teosten tulkitsijana kuullaan Szymanowskin viulu- ja pianotuotantoon syvällisesti perehtynyt Anu Vehviläinen.
• Vuonna 1905 sävelletty Fantasia edustaa musiikillisesti tuhlailevan runsasta myöhäisromantiikkaa
• 1915-1916 aikana sävellettyjen Maskien taustatarinat eivät näennäisesti liity toisiinsa, Szymanowski kuitenkin liittää nämä erilliset legendat toisiinsa antamalla niille yhteisen otsikon: Sheherazaden innoittajana on persialais-arabialainen tarinakokoelma Tuhat ja yksi yötä, Narri-Tantris nojaa kelttiläiseen Tristan ja Isolde -myyttiin, kun taas viimeisessä osassa kohdataan espanjalainen naissankari Don Juan.
• Vuosina 1924-1925 syntynyt sarja Kaksikymmentä masurkkaa op. 50 muodostaa “yleispuolalaisen” synteesin, jossa yhdistyvät tatralaismusiikin erityispiirteet sekä perinteisen masurkan tanssipoljento. Opus 50 jakautuu viiteen neljän masurkan vihkoon, joista tällä levyllä kuullaan ensimmäinen.
• Szymanowskin viimeisiksi julkaistuiksi teoksiksi jäivät vuodelta 1934 peräisin olevat Kaksi masurkkaa op. 62.
Levy on jatkoa Szymanowskin Pianoteoksia Vol 1 -CD:lle Alba ABCD 296
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Humalluttavaa Szymanowskia
“Anu Vehviläisen verkkaisesti etenevässä Karol Szymanowskin (1882-1937) pianomusiikin levysarjassa on kaikki laadun merkit. […] C-duuri-fantasia op. 14, pääteoksiin lukeutuva Maskit op. 34 sekä masurkat opuksista 50 ja 62 huumaavat Vehviläisen säihkyvästi ja määrätietoisesti tulkitsemina.”
Jukka Isopuro / Helsingin Sanomat
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Kirkastettua myöhäisromantiikkaa
“Musiikin tohtori Anu Vehviläinen on ennättänyt Karol Szymanowskin pianoteosten kokonaislevytyksessä toiseen levyyn. […] Vehviläisen tulkitsemana Szymanowskin musiikissa on kiven painokkuutta, mutta yksityiskohdat ja ääriviivat erottuvat keveinä ja kirkkaina.
Vehviläinen helpottaa myöhäisromantiikan paksuutta erottelemalla tekstuurista olennaiset linjat, ja pitämällä loput luomassa runollista tunnelmaa. Hän malttaa myös viipyillä suvantokohdissa, joten rajutkaan ryöpytykset eivät ala ahdistaa.
[…] Fantasia C-duuri uhkuu parikymppisen säveltäjän ekspressiivisyyttä, Maskit edustavat kolmekymppisen itsevarmaa kokeilua, ensimmäisissä Masurkoissa nelikymppinen säveltäjä palaa puolalaisille juurilleen, ja viimeiset masurkat ovat viisikymppisen mestarin täysin omaleimaista ilmaisua, jossa masurkan rajoja on venytetty äärimmilleen.
Nämä suuret linjat Vehviläinen soittaa esiin, mutta ihasteltavaa riittää myös lukemattomissa yksityiskohdissa, joiden väriloisto muistuttaa, että impressionismi osattiin muuallakin kuin Ranskassa.”
Kare Eskola / YLE Uudet levyt