ABCD 461 – Clavier Übung III

Kesto: 60:31

19,00 

Tuotetunnus (SKU): ABCD 461 Osastot: , , , , ,

Raidat:

  • Bach, Johann Sebastian

1Praeludium pro Organo pleno. BWV 552/17:52FIABA2000230
  • Bach, Johann Sebastian

12 Katekismuskoraalia uruille
2Dieß sind die heiligen zehen Geboth – a 2 Clav. e Ped. Canto fermo in Canone. BWV 6784:28FIABA2000231
3Dieß sind die heiligen zehen Geboth – Fughetta, manualiter. BWV 6791:59FIABA2000232
4Wir gläuben all an einen Gott – In Organo pleno con Pedale. BWV 6804:28FIABA2000233
5Wir gläuben all an einen Gott – Fughetta, manualiter. BWV 6811:33FIABA2000234
6Vater unser im Himmelreich – à 2 Clav. et Pedal è Canto fermo in Canone. BWV 6826:41FIABA2000235
7Vater unser im Himmelreich – alio modo, manualiter. BWV 6831:10FIABA2000236
8Christ unser Herr zum Jordan kam – a 2 Clav. e Canto fermo in Pedale. BWV 6844:20FIABA2000237
9Christ unser Herr zum Jordan kam – alio modo, manualiter. BWV 6851:19FIABA2000238
10Aus tieffer Noth schreÿ ich zu dir – a 6 in Organo pleno con Pedale doppio. BWV 6865:43FIABA2000239
11Aus tieffer Noth schreÿ ich zu dir – a 4. alio modo. manualiter. BWV 6875:11FIABA2000240
12Iesus Christus unser Heÿland, der von uns den Zorn Gottes wand – a 2 Clav. e Canto fermo in Pedal. BWV 6884:21FIABA2000241
13Iesus Christus unser Heÿland, der von uns den Zorn Gottes wand – a 4, manualiter. BWV 6894:57FIABA2000242
14Fuga à 5 con pedale, pro Organo pleno. BWV 552/26:50FIABA2000243

Arviot

Liisa Aaltolan koskettava Bach-katekismus

Seurakunnissa ympäri Suomen riittää loistavia kirkkomuusikoita. Toissa viikolla esittelin Leppävaaran kanttori Pauliina Hyryn hienon Bach-levyn, ja nyt on vuorossa Pirkkalan kanttori Liisa Aaltola, joka on levyttänyt Alballe musiikkia Bachin kokoelmasta Clavier Übung III. Bach teki kokoelmansa kommentoimaan Lutherin katekismusta, mutta Aaltolan tulkinta ei jää opinkappaleiden sisäluvuksi, vaan soi henkilökohtaisesti ja värikkäästi.

Clavier Übung III:n kahdestakymmenestäyhdestä urkukoraalista Aaltola on poiminut levylle ne kaksitoista, jotka liittyvät Lutherin katekismuksen pääkohtiin. Bach teki kustakin koraalista kaksi versiota – pidemmässä virsiteemaa myllätään perinpohjaisen polyfonisesti jalkion kera, lyhyempi hoidetaan kevyemmin pelkillä sormioilla. Kun vielä jokaisella urkukoraalilla on oma, vahva karaktäärinsä, Aaltola pääsee esittelemään Pirkkalan kirkon urkujen sointimahdollisuuksia laajasti.

Urut on rakennettu pohjoissaksalaisen perinteen mukaisesti, ja pienehkössä, modernissa kirkossa ne soivat täyteläisesti ja lähellä kuulijaa. Aaltola rekisteröi pehmeän sointuisasti ja pitää myös organo pleno -kohtien sointivärit ekonomisina, mikä tuo hienosti esiin paitsi koraalien tunnelmat myös kirkon akustiikan parhaat puolet. Tarkoituksenmukaisuutta on myös tulkinnassa – Aaltola soittaa tarkasti artikuloiden, mutta antaa musiikin virrata ja jäsentää vain keskeisimpiä kohtia selvillä hidastuksilla. Hän selvästi tietää mitä haluaa ja mikä siihen riittää – eikä ihme. Viimeisen viiden vuoden aikana Aaltola on kotikirkkonsa konserteissa esittänyt Bachin koko urkutuotannon.

Levy ei olekaan mikään mahtailevan urkupauhun monumentti vaan meditaatiota ja hartautta suurten ajatus- ja musiikkirakennelmien äärellä. Aaltolan tavoittama kotikirkkohiljentymisen ja korkean teologian tasapaino sai ainakin minut kiinnostumaan siitä, mitä se Luther siinä katekismuksessaan alun perin tuumikaan.

Johann Sebastian Bach: Osia kok. Clavier Übung III. – Liisa Aaltola, urut. (Alba, ABCD 461)
Kare Eskola, YLE Uudet levyt, 4.2.2021


Aamulehti

Kulttuuri

Bachista lohtua saava kanttori Liisa Aaltola näkee tuskallisen läheltä korona-ajan rajoitukset – ”On se välillä raastavaa”

Pirkkalan seurakunnan kanttori Liisa Aaltola on soittanut uransa aikana läpi Bachin koko urkutuotannon. Hänen juuri ilmestynyt ensimmäinen soololevynsä on maailmanluokan saavutus. Bach-levy ilmestyi sopivasti helpottamaan korona-ajan ahdistusta.

Vaikeina aikoina taide auttaa. Esimerkiksi Johann Sebastian Bachinmusiikki.

– Kun minua ahdistaa, Bach järjestää pääni. Bachin musiikissa yhdistyy rakenteellisen nerokkuus tosi syvään inhimilliseen ymmärrykseen. Bach on hyväksi ihmisen henkiselle rakenteelle, sanoo Pirkkalan seurakunnan kanttori Liisa Aaltola.

Hän on oikea henkilö kertomaan Bachin musiikista, sillä Aaltola toteutti aikoinaan Pirkkalan kirkossa viiden vuoden mittaisen ja 36 konserttia käsittäneen Bachin urkumusiikin konserttisarjan.

Juuri nyt on ajankohtainen Aaltolan pitkän urkuriuran ensimmäinen soololevy, joka sisältää kappaleita Bachin urkutuotannon tärkeimpiin kuuluvasta kokoelmasta, Clavier-Übung III:sta.

Alba Recordsin julkaisema Aaltolan Bach-levy on samaan aikaan kaunis, harras ja voimakas. Yhtä vivahteikkaasti ja tunnelmallisesti soitettua ja loisteliaasti äänitettyä (Mika Koivusalo) Bach-levyä saa hakea maailmaltakin. Preludin ja fuugan kehystämä 12 katekismuskoraalin kokonaisuus puhuttelee monella tasolla musiikin käsityötaidosta sävelten tuottamiin henkisiin, älyllisiin ja sielullisiin tuntoihin.

Aaltola ehti nauhoittaa levyn kappaleet Pirkkalan uudessa kirkossa juuri ennen koronan iskua loppuvuodesta 2019. Levyteollisuuden hitautta kuvaa se, että levy saatiin julkaisuun vasta tämän vuoden alussa.

– Ajatuksena oli alun perin juhlia levyllä sitä, että kirkko täytti 25 vuotta, mutta julkaisu venyi. Nyt se tuli korona-aikana, mikä on ihan hyvä asia. Toivottavasti levystä on jollekin apua ja tukea. Minulle on sanottu, että kun ei pääse kirkkoon, on kiva, että on edes levy, Aaltola kertoo.

Kanttori on toki paiskinut töitä korona-aikanakin, vaikka tietysti tavallisesta poikkeavissa olosuhteissa.

– Kirkolliset toimitukset pyörivät, mutta on se välillä raastavaa. Viimeksi oli sellainen hautaus, jossa paikalla olivat pelkästään lapset. Puolisoita tai lastenlapsia ei saanut tulla. Tilaisuus striimattiin, muttei se koskaan ole sama asia.
Seurakunnan etäpalvelut ovat sentään välillä vaihtuneet ihan oikeisiinkin tapaamisiin.

Intiimi katedraali

Urkuri Liisa Aaltola on syntynyt Turussa, käynyt koulunsa Mikkelissä ja opiskellut Helsingissä.

– En ollut ikinä aikaisemmin käynyt Pirkkalassa ennen kuin minut valittiin tänne kanttoriksi 30 vuotta sitten. Opiskelukaverini oli ollut täällä sijaisena. Hän kehui Pirkkalaa hyväksi paikaksi ja kannusti hakemaan kanttorin virkaa.

Aaltolalla on ollut Pirkkalassa mahdollisuus toteuttaa monenlaisia musiikillisia projekteja. Hänellä myös oli harvinainen onni päästä kanttorina vaikuttamaan vuonna 1994 valmistuneen Pirkkalan uuden kirkon urkujen luonteeseen ja malliin. Uruilla on keskeinen paikka Simo ja Käpy Paavilaisen suunnittelemassa pelkistetyssä ja vähäeleisessä rakennuksessa.

– Toivoin, että tänne tehdään oikeat urut, eikä sähköurkuja. Vaikutin osaltani myös urkutyyppiin niin, että kirkkoon saatiin barokkiurut, Aaltola kertoo.

Harri Hautala, Aamulehti 21.3.2021


HS

HS  16.3.2021 Veijo Murtomäki

Klassinen / albumi
J. 
S. Bach: Clavier Übung III. Liisa Aaltola (urut). Alba. ★★★★★

KLAVEERI­HARJOITUS III (1739) on Bachin suuren­moisimpia luomuksia uruille. Sitä kehystää suuri Es-duuri-preludi ja -fuuga, ja sisään jäävistä 21 urkukoraalista Liisa Aaltola soittaa 12 katekismuskoraalia. Hän kirvoittaa Pirkkalan kirkon vain 20-äänikertaisista uruista hämmästyttävän sointirikkauden, mitä palvelee Mika Koivusalon monikanava­äänitys. Aaltola on esittänyt Bachin koko urkutuotannon, mikä kuuluu tyylitietoisuutena, rohkeina ja kekseliäinä rekisteröinteinä. Preludin flowpyöristyy euforiseen fuuga-tanssiin. Parasta Bachia meillä aikoihin!


American Record Guide

BACH:Prelude & Fugue in E-flat, S 552 ; Catechism Hymns from Clavierübung III
Liisa Aaltola, organ
Alba 461 [SACD] 61 minutes

Bach published the third book in his Clavierübung series in 1739. Here we get the Prelude & Fugue in E-flat, S 552 that frames the set and chorale preludes on the six chorales associated with the Lutheran catechism. Each of the catechism hymns is the basis for two preludes: one with obbligato pedal and one for manuals alone. Preludes on the Kyrie and Gloria (with and without pedals) and the four duets between the catechism hymns and the final fugue are omitted.

The playing leaves a mixed impression. It improves as the program proceeds. In the opening prelude the tempo seems prodded at the expense of musical dignity, producing a somewhat perfunctory effect. In contrast, the first of the two preludes on the Ten Commandments seemed sluggish and too detached. In both of these instances, I miss a projection of the essential rhetoric of the music in the form of convincing forward momentum. This is not merely a matter of tempo but of phrasing and agogic nuance. The first of the `Jesus Christus Unser Heiland’ preludes is much better in this respect. Liisa Aaltola takes a rather cautious tempo here in what is one of Bach’s most difficult chorale preludes, but the music moves better than in the others. The concluding fugue is one of the best performances here. She takes a very fast tempo for the final section, but brings it off brilliantly.

The instrument is the 1995 organ by Kangasalan Urkurakentamo at Pirkkala Church in Finland, where Aaltola is a co-director of music. The organ has 20 stops over 2 manuals and pedal with mechanical action. The full registration of the opening prelude presents a rich sound with a bright treble and dark bass but less in the middle. The more lightly registered chorale preludes allow the attractive single registers of the organ to shine. I was especially impressed with the clarity of the six-part `Aus Tiefer Not’ with double pedal. This calls for a full registration, but on many instruments a really big sound with a lively room reverberation can reduce the six-part writing to mush. The Pirkkala organ is capable of a majestic chorus, with or without reeds, but it does not pretend to be bigger than it is.

There are quite a few recordings of the complete Clavierübung III, but listeners need to decide whether they favor the more extreme examples of period performance practice. I reviewed some years ago Leon Berben (Ramee 1305; J/F 2015). I found it uncongenial in articulation and flow, and the action noise of the historic instrument was fearsome. I was not much more impressed with Christopher Herrick (Hyperion 67213; J/A 1999). That recording does not present the pieces in their originally published order, which I consider almost a disqualification. Among my own favorites are Margaret Phillips (Regent) and Olivier Vernet (Ligia).

GATENS

American Records Guide July/August 2021


HBL

Solodebutant bjuder på inkännande tolkning av Bachs orgelkatekes

Kantorn i Pirkkala församling Liisa Aaltolas solodebut gör ett tekniskt pålitligt intryck med musikaliskt motiverade registerval. Men varför inte spela in hela Bachs Klaverövning?

Orgelmusik
Johann Sebastian Bach: Clavier Übung III
Liisa Aaltola, orgeln i Pirkkala (Birkala) kyrka
(Alba)

 

Bachs orgelmusiksamling med det blygsamma namnet Klaverövning 3 består av tjugo orgelkoraler och fyra duetter, inramade av majestätiska Preludium och fuga Ess-dur. För sin solodebut har kantorn i Pirkkala församling, Liisa Aaltola valt tolv koraler och utelämnat de åtta första koralerna samt duetterna. Visserligen utgör skivan också nu en tillfredsställande helhet med Ess-durpreludiet och fugan som trygg arkitektonisk ram, men Aaltola har ju de facto konserterat på sin hemkyrkas orgel med Bachs samtliga orgelverk – varför då inte spela in hela Clavier Übung?

En nykomling är också orgeln i Pirkkala kyrka, byggd 1995 som Kangasala orgelbyggeris sista. Den endast 20-stämmiga orgeln har en fräsch och i Ess-durpreludiet nästan majestätisk plenumklang. I Aaltolas tolkning av preludiet lägger jag märke till det stundom överraskande spetsiga anslaget.

Clavier Übung kallas ibland “orgelmässa”, ibland “orgelkatekes”. De tolv koraler Aaltola valt avspeglar tydligt Luthers katekes och varje koral får en stor och en liten bearbetning – stora och lilla Katekesen. Liisa Aaltolas spel är tekniskt pålitligt och inkännande, registervalen musikaliskt motiverade. Den anspråkslösa orgelns klang räcker förbluffande väl till i sexstämmiga Aus tiefer Not med dubbelpedal, kanske också mycket tack vare Mika Koivusalos proffsiga ljudteknik.

Liisa Aaltolas empatiska och kunniga inställning till denna musik märks inte enbart i spelet utan även i den omsorgsfullt formulerade texten – på finska och engelska – i skivhäftet.

Folke Forsman